Inspirációt találni egy design projekthez sokszor nem egyszerű dolog. Az inspirációk rendezése és összegyúrása egy olyan formába, amelyet utána prezentálni tudunk az ügyfél felé még nehezebb feladat. A megoldást ilyen helyzetekben a moodboard jelenti.
A moodboard –ok olyan fizikai vagy digitális kollázsok, amelyek képeket, anyagokat, szöveget és egyéb design elemeket rendeznek olyan formába, amely aztán a végleges termék stílusát is meghatározza. A moodboard –okat brand design-ok, termék design-ok, webdesign-ok és egy sor más design projekt esetében alkalmazunk.
Tartalomjegyzék
A moodboard célja
A moodboard –ok számos célt szolgálhatnak. A projekttel kapcsolatos inspirációkat rendezhetik, de értékes erőforrások lehetnek a teljes design projekt időtartama alatt azzal, hogy a stílust és esztétikumot folyamatosan szem előtt tartják.
A moodboard arra is alkalmas, hogy egy design projekt stílusának finomításában segédkezzenek, még azelőtt, hogy belefognánk a tervezési feladatokba. Létrehozásuk sokkal kevesebb időt és energiát követel, mint a mockup-ok vagy a prototípusok esetében, de mégis sok információt hordoznak a végleges terv megjelenésével, stílusával és hangulatával kapcsolatosan.
A moodboard arra is kiváló, hogy a design ötleteinket az ügyfélnek bemutassuk. Amikor egy web designer azt mondja, hogy „minimalista” vagy „flat design” vagy „metro design”, akkor az ügyfélnek általában nincs fogalma arról, hogy ez a megjelenést illetően pontosan mit jelent. De ha mutatunk neki egy moodboard-ot, amely szemlélteti az adott stílust, akkor azonnal meg fogja érteni és el tudja dönteni, hogy tetszik-e neki vagy sem.
Végezetül a moodboard –ok összetartják a design csapat egyes tagjainak elképzeléseit és biztosítják, hogy az adott stílus alatt mindannyian ugyanazt értsék.
Hogyan készíts moodboard–ot?
A moodboard-ok sokfajta formátumban, formában és stílusban készülnek. Vannak olyan designerek, akik digitális formában készítik őket, míg mások a fizikai megjelenést preferálják. A digitális moodboard-ok készítői számára sokfajta szoftver érhető el, a Photoshop-tól a sablonokon keresztül egészen a mobil app-okig.
Mi kerüljön egy moodboard–ra?
Gyakorlatilag nincs két egyforma moodboard. Általában a tervezőtől és a projekt jellegétől függ, hogy milyen részekből fog összeállni. Egy brand moodboard általában sokkal több elemet tartalmaz, mint egy csomagolásé vagy egy weboldalé. Az a fontos, hogy minél több olyan elemünk legyen, amely az adott projekt esetében fontos a stílus, hangulat és érzések közvetítéséhez.
Íme néhány ötlet azzal kapcsolatban, hogy mit rakjunk a moodboard –ra:
- Képek: márka képek, stock fotók, termék képek, Instagram fotók, illusztrációk vagy akár logók is.
- Színek: a design színvilágára jellemző színpaletták vagy olyan képek, amelyek színeikben ehhez hasonlóak.
- Vizuális metaforák: a vizuális metaforák a modern reklám és márkaépítés fontos részét képezik és adott esetben megjelenhetnek a moodboardon
- Szavak: elsősorban olyan szavak, amelyek a brand küldetéséhez illeszkednek, fontos részét képezhetik a moodboardoknak
- Betűtípusok: olyan moodboard-okon kaphatnak szerepet a betűtípusok, ahol a szövegek fontos részét képezik az arculatnak
- Magyarázat: szükség esetén magyarázatot is fűzhetünk a moodboard egyes részehez, amennyiben szükségesnek látjuk.
Hogyan gyűjts inspirációt moodboard készítéshez
A moodboard készítéshez inspirációt szinte bárhonnan meríthetünk. A designerek általában rengeteg fájl pörgetnek végig, ami mindig jó módszer a kezdéshez. Hasznosak lehetnek az olyan források, mint a stock fotó gyűjtemények, design galériák, színpaletták, fizikai tárgyak, tipográfiai galériák, vagy akár olyan közösségi média oldalak, mint az Instagram vagy a Pinterest.
Amikor a moodboard-hoz inspirációt gyűjtünk, a tervezőknek mindig szem előtt kell tartaniuk a projekt céljait. Emellett fontos, hogy ne felejtsük el a brand értékeket és a célközönséget. Mindegyik nagy hatással lesz arra, hogy milyen ötleteket gyűjtünk össze.
Egy ügyvédi iroda esetében például a stílus, a színhasználat és a betűtípus egészen más lesz, mint egy teenager-eknek szánt divatoldal esetében. Ha a tervezők nem veszik figyelembe a célközönségek közötti különbségeket a moodboard tervezése során, akkor a kész munka nem lesz összhangban a potenciális látogatókkal.
A moodboard-on elhelyezett elemek nem közvetlenül a végső design elemeket tartalmazzák, sokkal inkább egyfajta hangulatot, stílust határoznak meg, amelyek mentén a munka folytatódni fog.
Moodboard formátumok
A moodboard-ok készülhetnek digitális vagy fizikai formában, mindkettőnek megvannak a maga előnyei és hátrányai.
A fizikai moodboard-ok segítenek a tervezőknek abban, hogy kimozduljanak a digitális világból és akár tapintható anyagokkal dolgozzanak. A fizikai moodboard-ok elsősorban olyan projektekhez születnek, ahol a célközönség is fizikai anyagokkal, textúrákkal vagy akár illatokkal is találkozni fognak. A fizikai moodboard-ok „megosztása” az ügyféllel értelemszerűen nem olyan egyszerű, mint a digitális változataik esetében.
A digitális moodboard-okat bár egyszerűbb elkészíteni és megosztani, de bizonyos szinten lekorlátozzák a tervezők lehetőségeit és kreativitását, hiszen lesznek olyan érzékszervek, amelyekre nem tudnak hatni egy monitoron megjelenő hangulatkép esetében. A digitális moodboard-ok előnye a digitális projektek esetében jön ki, hiszen a tervező ugyanarra a médiumra tud dolgozni, ahol a végtermék is majd megjelenik.
Moodboard készítő szoftverek
Sokfajta lehetőségünk van moodboard-ok készítésére, ha a szoftver választékot tekintjük.
Gyakorlatilag szinte bármilyen grafikai tervező program alkalmas lehet moodboard készítésre és sokhoz eleve adnak is sablonokat, amely megkönnyíti a munkát. Igazából nem a szoftveren múlik, hogy milyen lesz a végtermék, sokkal inkább a kreativitásunkon.
További lehetőségek:
- Pinterest: mindegyik projekthez egy külön Pinterest albumot készíteni nagyszerű lehetőség arra, hogy az ötleteinket felvázoljuk és rendezzük. A Pinterest albumok ráadásul lehetnek publikusak vagy akár privát beállításúak is.
- Moodboard: regisztráció nélkül is használhatod ezt az ingyenes eszközt, amely sablonokat is ad a tervezéshez, de akár teljesen „üres lappal” is elindulhatsz.
- Moodzer: A Moodzer viszonylag új szereplője a szoftver piacnak, de sok olyan egyedi funkcióval rendelkezik, amelyek kimondottan moodboard készítéshez előnyösek.
- Adobe Spark: A Spark egyszerűvé teszi a moodboard-ok készítését, ráadásul olyan formátumokat produkál, amely könnyen átvihető más Adobe termékekbe is. A Spark rugalmas eszköz, amely sokfajta formát, méretet támogat és beépített stock fotó galériája, betűtípusai és design elemei egyszerűvé teszik a munkát.
- Canva: a Canva-t már említettük egy másik cikkünkben, mint rajzszoftvert és ott is jeleztük, hogy egy sokoldalú eszközzel van dolgunk, amelyet moodboard-ok készítésre is használhatunk. Sok beépített elemei a Spark-hoz hasonlóan egyszerűvé teszi a munkát.
A moodboard-ok mint kommunikációs eszközök
A moodboard-ok egyik legnagyobb előnye, hogy elősegítik a kommunikációt az ügyféllel és a projekt team többi tagjával. Ha a munka a design tervek elkészítésével kezdődik és az ügyfélnek nem tetszik a végeredmény, akkor nem csak a sok munka és idő megy kárba, de akár az ügyfél bizalma is megrendülhet a csapatban.
Egy moodboard elkészítése a webdesign tervezés előtt segít megelőzni a nézeteltéréseket, segít feltárni azokat a színeket, formákat, betűtípusokat, stílusokat, amelyeket az ügyfél határozottan elutasít és nem szeretne viszont látni a terven. Ezek a dolgok sok esetben csak a „tudom, ha látom” elven működnek, tehát készítünk több moodboard-ot, ami alapján ügyfelünk már el tudja dönteni, melyik színvilág, hangulat, stílus áll közelebb az elképzeléseihez. Ezután már sokkal könnyebb olyan design-t készíteni, amely elnyeri tetszését.
Összefoglalás
A moodboard-ok használata fontos lépés azirányba, hogy a célközönség és az ügyfél ízlésének megfelelő design-ok készüljenek. A moodboard-okkal összességében sok időt és energiát spórolhatunk meg egy design folyamatban.
A moodboard-ok készítésének nagy előnye, hogy nem nagyon vannak megkötések, sem formailag sem pedig tartalmában. A cél az, hogy olyan elemeket válogassunk össze, amelyekkel a digitális termék használata során a látogató találkozni fog és ezen elemek hangulatán keresztül egy koherens stílust alakítsunk ki.