Sok vállalkozásnak nehézséget okoz az online kommunikációjának felépítése. Vannak akik nem tudják hogyan is fogjanak bele, mások már elkezdték, de nem a kívánt eredményt kapták. Minden vállalkozás szeretné kihasználni a digitális világban rejlő lehetőségeket és általa új ügyfeleket szerezni és a legvégén növelni bevételeiket. Ehhez elengedhetetlen az online marketing alapjainak és a különböző kommunikációs csatornák működésének megértése. Cikkünkben bemutatunk 7 lépést, melyek közelebb visznek a sikerhez.
Tartalomjegyzék
1. Már meglévő eszközök és elérendő célok meghatározása
Mielőtt bármit is csinálnánk az internet világában, tegyük fel magunknak a következő kérdéseket:
-
Miért akarjuk csinálni?
-
Mik a céljaink?
-
Mit várunk el az online kommunikációtól?
A válaszok minden vállalkozásesetében különbözőek lesznek, de nagyon sokszor a következők:
-
Bevétel növekedése
-
Új ügyfelek szerzése
-
Márkaismertség növelése
Nagyon fontos, hogy a „Több kedvelő a Facebookon” és hasonló válaszok nem célkitűzések. Az előbb említett példa csak egy eszköz és nem maga a cél.
A legtöbb vállalkozás már valamilyen szinten jelen van az interneten, de a legtöbb esetben bárminemű stratégia nélkül.
-
Vannak közösségi média fiókjaink (Facebook, Instagram, stb)
-
Rendelkezik valaki szakmai tapasztalattal az online marketing területén? Fontos, hogy nem tartozik ide a személyes Facebook és egyéb közösségi médiumok használatának ismerete!
-
Voltak már a vállalkozásnak online marketing kezdeményezései?
Ezek azért fontosak, mert egyáltalán nem valószínű, hogy teljesen a nulláról kell építkeznünk.
2. Célcsoport meghatározása és megismerése
Sok vállalkozás elköveti az a hibát, hogy nagyon széles közönségnek akar egyszerre kommunikálni. Ez csak nagyon ritkán működik, érdemes „a kevesebb több” elvét alkalmazni és a célcsoportunkra koncentrálni. Több módja is létezik a piac megismerésének, következzen néhány egyszerű praktika, hogyan is kezdjük el:
-
Amennyiben már egy működő vállalkozás vagyunk, akkor egyszerűen nézzük meg kik is az ügyfeleink: Melyek a legfontosabb demográfiai mutatóik? (életkor, nem, lakhely, stb). Amennyiben rendelkezünk elérhetőségeikkel, nyugodtan küldjünk nekik egy jól megfogalmazott online kérdőívet és tudjunk meg róluk minél több hasznos információt.
-
Amennyiben anyagilag megengedhetjük magunknak, keressünk fel egy piackutatócéget akik segíteni tudnak a célcsoportunk felmérésében és megértésében.
-
Amennyiben egy most alakult vállalkozás vagyunk, először nézzük meg a versenytársainknak tekintett cégek hogyan kommunikálnak. Nagyon sokat lehet tanulni a sikereikből és még többet a bukásaikból.
3. A vállalkozás meghatározása
Miután meghatároztad a céljaidat és célcsoportodat, fontos hogy Önmagadat is meghatározd. A következő kérdések segítenek ebben:
-
Mi az üzenet amit el szeretnél juttatni a célcsoportod számára?
-
Miért fontos ezt megtudnia a célközönségednek?
-
Mi teszi a vállalkozásodat egyedivé, miben különbözik a versenytársaitól?
A rövid, tömör és könnyen érthető üzenet és ezen felül annak kommunikálása kulcsfontosságú a siker elérése szempontjából. Annak amit kommunikálunk célcsoportunknak mindig könnyen értelmezhetőnek kell lennie. Gondolj bele, hogy kínálhatod a világ leghasznosabb termékét vagy szolgáltatását, ha ezt az ügyfelek egyszerűen nem értik.
4. Értékesítési csatorna és árazás
Miután már tudjuk, kinek szeretnénk értékesíteni, a következő kihívás annak meghatározása milyen módon értékesítjük termékünket vagy szolgáltatásunkat. Ez függ az üzleti modellünktől, például ha fizikai bolttal rendelkezünk mindenképpen el kell dönteni, hogy maga az eladás szemtől-szemben a boltban, vagy a weboldalunkon keresztül történik. Ha viszont szolgáltatást kínálunk, szükség van-e személyes találkozásra, vagy elég ha a weboldalunkon keresztül esetleg telefonon vagy videókonferenciával kommunikálunk az ügyféllel.
Továbbá meg kell határoznunk, milyen árunk értékesítjük termékünket vagy szolgáltatásunkat. Olcsóbban mint a versenytársaink? Ugyanolyan áron vagy drágábban?
5. Weboldal
A mai világban már minden vállalkozás számára elengedhetetlen a meglévő weboldal. Az ügyfelek már az interneten néznek utána minden információnak és ha nem vagy megtalálható, szinte nem is létezel.
A weboldal egy névjegykártya, amivel bemutatkozol a világnak. Ezért fontos, hogy azt sem szabad elfelejteni, hogy egy rossz weboldalnál még mindig jobb eset ha egyáltalán nincs weboldalad.
6. Promóció
Az üzenetünk célba juttatásához számos csatorna áll rendelkezésünkre az online világban. A következőkben felsorolunk néhányat, a teljesség igénye nélkül:
-
Keresőoptimalizálás (SEO)
-
Közösségi média (Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, Youtube, Linkedin, stb)
-
Fizetett hirdetések (Google Adwords, Facebook Ads, stb)
-
Blogolás
-
PR cikkek
A trükk az, hogy megtaláljuk a számunkra leghatékonyabbakat és ezeknek is a legjobb elegyét. Továbbá az is fontos, hogy mindig hosszútávon gondolkozzunk. Tévhit, hogy az online marketing azonnali eredményeket produkál, vagyis ha 1 hét után még nem jelentkeznek a kívánt eredmények, az egyáltalán nem jelenti azt, hogy tévútón járunk!
7. Marketing terv készítése
Miután átgondoltuk az első 6 pontot, a végrehajtás előtt mindenképpen meg kell terveznünk az online kommunikációs stratégiánkat, vagyis egy tervet kell készítenünk. Átgondolt terv nélkül sajnos több mint valószínű, hogy feleslegesen fogsz nagyon sok pénzt kidobni az ablakon.
A marketing terv elkészítésénél a következő fő kérdésekre összpontosíts:
-
Mi a kampány célja? Ismertséget vagy eladást szeretnék növelni, esetleg mindkettőt egyszerre?
-
Mik az üzeneteim?
-
Milyen kommunikációs csatornákat szeretnék használni?
-
Milyen időszakban szeretnék kommunikálni?
-
Mekkora a marketingre szánt keret?
Mindig tartsuk szem előtt, hogy minden terv sikerének a kulcsa, hogy a megfelelő embereknek, a megfelelő üzenetet, a megfelelő időben juttassuk el.
Az online marketing stratégia végrehajtásában számtalan marketing automatizációs eszköz segít, amelyek sok időt tudnak megspórolni a kampányok lebonyolítása során.
A közösségi média kampányokra külön automatizációs eszközök állnak rendelkezésre, ezeket is érdemes górcső alá venni, ha hosszú távon hatékony szeretnél lenni.
Összefoglalás
A kommunikációs stratégia megalkotása és végrehajtása esetén fontos, hogy következetesek legyünk, ne csak belevágjunk nagy lelkesedéssel és pár nap után magára hagyjuk. Az egész folyamatosan ellenőrzött és monitorozott rendszernek kell lennie. Ha nincs rá időnk, vagy egyszerűen nincs szakértelmünk honlapot építeni, vagy reklámkampányt tervezni, bízzunk meg szakembereket. Amit viszont mindenképpen kerüljünk el, hogy párezer forint spórolása érdekében színvonaltalan, elavult megoldást választunk, hiszen akkor ez lesz rólunk a kialakult kép az ügyfeleink fejében.