A webfejlesztés weboldalak készítését és karbantartását foglalja magában. A webfejlesztési munka teszi lehetővé, hogy egy weboldal ne csak jól nézzen ki, de hibátlanul, gyorsan működjön és ezzel a látogatóknak magas felhasználói élményt nyújtson.
A webfejlesztés lépései
- Kapcsolatfelvétel, igény felmérés - az igényfelmérés célja, hogy minél többet megtudjunk a projekt céljáról, az adott iparágról valamint arról a környezetről, amelyben a kész weboldalnak majd meg kell állnia a helyét.
- Specifikáció készítés - az összegyűjtött információkból egy specifikáció készül, amely írásban pontosan rögzíti a készítendő weboldallal szembeni elvárásokat.
- Árajánlat készítés, szerződés kötés - az írásos árajánlat tartalmazza a munkafolyamat leírását valamint az elvégzendő feladatok idő- valamint költség vonzatát.
Az árajánlat jóváhagyása után egy szerződés készül. - Kutatás és tervezés - a kutatás magában foglalhatja a versenytárs elemzést, user interjú készítést, customer journey készítést és olyan módszertanokat, amelyek segítenek minél több hasznos információt begyűjteni az adott munkához. A tervezési szakasz első körében drótvázak készülnek, amelyek bemutatják a weboldal egyes oldalainak elrendezését.
- Webdesign - a drótvázak jóváhagyása után a webdesign szakasz következik, ahol a meglévő elrendezések végleges formát öltenek. Elkészül a weboldal grafikai terve, amely már arculati színekkel, 1:1 méretarányban, böngészőből megtekinthetően mutatja be a site végleges megjelenését.
- Programozás - a webfejlesztés ezen szakaszában a programozók megkapják az ügyfél által jóváhagyott grafikai terveket, amelyekből egy kattintható, működőképes, reszponzív weboldalt készítenek.
- Tartalom feltöltés - a weboldal első tartalom feltöltése is a webfejlesztés része, amiben nem lehet a megbízót magára hagyni.
- Tesztelés, élesítés - a kész weboldalt a fejlesztő különböző eszközökön és böngészőkben teszteli annak érdekében, hogy megbizonyosodjon róla, minden hibátlanul működik.
- Hoszting és üzemeltetés - a weboldalak üzemeltetése sokrétű feladat. A tartalomkezelő rendszereket és webes technológiákat folyamatosan frissíteni kell annak érdekében, hogy biztonságosan működjenek. A weboldal működése, frissítése során rendszeresen előfordulnak olyan kisebb-nagyobb kérések, fejlesztések, amelyek szintén egy webfejlesztő rendelkezésre állását igénylik.
A webfejlesztés folyamatáról bővebben itt olvashatsz.
A leggyakoribb webfejlesztés feladatok
- céges weboldalak készítése - online marketing eszközökkel (MailChimp, Google Analytics, Google Ads, Facebook, Instagram) támogatott, reszponzív és keresőbarát weboldalak
- startup weboldalak készítése - magas felhasználói élménnyel és online marketinggel támogatott weboldalak
- nagyvállalati multisite-ok fejlesztése – jogosultság vezérelt, központi tartalomkezelő rendszerből adminisztrálható weboldalak
- kuponos weboldalak fejlesztése
- konverzióra optimalizált landing oldalak készítése
- one-pager oldalak készítése - termékek, szolgáltatások, portfóliók bemutatására
- portálok fejlesztése – több ezer cikkel rendelkező hírportálok, információs portálok
- tartalomkezelő rendszerek fejlesztése – nyílt forráskódú CMS-ekkel nem megoldható egyedi igények megvalósítása
- egyedi webáruházak fejlesztése fizetési megoldásokkal támogatva (PayPal, Barion, Simple Pay)
- ügyviteli rendszerekkel (készlet nyilvántartás, számlázás …) összekötött webshopok fejlesztése
- vállalati CRM rendszerek fejlesztése – ingatlan nyilvántartó, tagnyilvántartó-, dokumentumkezelő-, ticketing-, pályázati értékelő rendszerek fejlesztése
- belső használatú jelszóvédett webes szoftverek fejlesztése
- reszponzív weboldalak tervezése és fejlesztése
Mire figyelj egy webfejlesztés projekt során?
- Készüljön versenytárs elemzés, hogy tudjuk a már piacon lévő konkurensek miben jók
- Minden esetben készüljön írásos feladat specifikáció
- A webfejlesztés árajánlat legyen minél részletesebb és tételesen rögzítse az egyes feladatok költség vonzatait
- A munka megkezdése előtt készüljön szerződés, legyenek benne rögzítve a határidők és a fejlesztés főbb mérföldkövei. A szerződésben célszerű kitérni az átadás utáni támogatásra illetve annak költségeire.
- Olyan céget bízz meg a webfejlesztéssel, amely nem csak fejlesztésben, de a tervezésben is erős
- A tervezés során a design legyen a megjelenítendő tartalomhoz és funkciókhoz illesztve és ne fordítva
- A forráskód legyen jól strukturált, könnyen kiismerhető, gondolva arra az eshetőségre, ha később egy másik fejlesztő cégnek kell átvennie a projektet
- A webfejlesztéshez felhasznált anyagok (ikonok, fontok, grafikák, képek, szövegek) legyenek egyediek és jogtiszták.
- A kész weboldal legyen SEO-barát, feleljen meg a Google előírásainak
- A szoftver legyen reszponzív, támogassa a legnépszerűbb eszközöket és képernyő felbontásokat. Ezen felül hibátlanul jelenjen meg a legnépszerűbb böngészőkben.
- A weboldal / webshop / web alkalmazás betöltődési sebessége legyen minél gyorsabb, mert ez kulcsfontosságú a siker szempontjából
- A fejlesztéshez használt tartalomkezelő rendszer legyen biztonságos, felhasználó barát, kezelhetősége legyen laikusok számára is egyszerű
- A szoftver feleljen meg a legfontosabb webergonómiai előírásoknak
Webfejlesztőre van szükséged?
Új weboldalt készíttetnél? Kattints az alábbi gombra!
Webfejlesztés árak és fizetési megoldások
A webfejlesztés projektek során kétfajta fizetési megoldás a legelterjedtebb:
- Fix díjazású fizetési modell – kisebb webfejlesztés projekteknél népszerű megoldás, ahol a feladat specifikáció és a határidők is pontosan rögzítve vannak. Ez a megoldás kevesebb kockázatot hordoz és pontosan tervezhetővé teszi a projekt költségvetését.
- Pay as You Go fizetési modell – közepes- és nagy-méretű projektek esetében, mikor az elvégzendő feladat és a határidők nem pontosan meghatározhatók. Ilyenkor óradíjas rendszerben történik az elszámolás, általában hó végi elszámolással. Ez a fizetési modell nehezebben tervezhető ugyanakkor egy fejlesztővel közös munkaidő elszámoló rendszer segítségével mégis transzparenssé tehető.
Milyen szempontok alapján válassz webfejlesztő céget?
Röviden leírnám milyen információkra érdemes támaszkodni egy webfejlesztő cég kiválasztása során:
- Weboldal – milyen színvonalú a saját weboldaluk? Milyen tartalmakat publikálnak és milyen rendszerességgel?
- Létszám – hány fő alkotja a céget? Az egy-két fős fejlesztő cégek mindig nagyobb kockázatot hordoznak, mint a nagyobbak. Főállású alkalmazottakkal dolgoznak vagy szabadúszókkal?
- Iroda – van saját irodájuk? A webfejlesztő cégek egy részének nincs bérelt irodája, távmunkában, legtöbbször otthonról dolgoznak. Az ilyen virtuális cégek esetében előfordul, hogy lassabban válaszolnak a bejövő hívásokra és e-mail-ekre.
- Portfólió – milyen jellegű webfejlesztés referencia munkáik vannak? Mekkora cégeknek dolgoznak? Van-e hasonló jellegű, minőségű webfejlesztés munkájuk a referenciák között?
- Kapcsolódó tevékenységek – járatosak UX design-ban, SEO-ban, online marketingben? A legtöbb webfejlesztés feladat során szükség van arra, hogy a fejlesztők ezeken a területeken is otthonosan mozogjanak annak érdekében, hogy a végeredmény felhasználó- és keresőbarát legyen.
- Ügyfél visszajelzések – olvasd el weboldalukon és a Google My Business oldalukon az ügyfél értékeléseket.
- Reakció idő – milyen gyorsan válaszolnak a megkeresésre? Milyen jellegű kérdéseket tesznek fel a projekttel kapcsolatban? Mennyire alaposak, körültekintőek?
- Árajánlat – tételes, átlátható árajánlatot készítenek? Vállalnak üzemeltetést, support-ot a fejlesztéseikhez, hogy ha gond van vagy további fejlesztésekre van szükség, akkor legyen kihez fordulni?
- Szerződés – a nagyobb webfejlesztő cégek, ügynökségek minden esetben szerződés alapján dolgoznak, így elkerülhető, hogy a későbbiekben vitás helyzetek forduljanak elő.
- Probléma megoldó készség – a felmerülő kérdéseket kreatívan oldják meg vagy inkább megpróbálják elkerülni őket?
Milyen szakemberek vesznek részt egy webfejlesztés projektben?
A webfejlesztés nem csak programozásból áll, a sikerhez különböző területeken jártas szakemberek együttműködésére van szükség. Lássuk, hogy kik alkotják a webfejlesztő csapatot:
- Projekt vezető – ő rögzíti a projekt célját, részt vesz a specifikáció és árajánlat készítésben. Felel az erőforrások kezeléséért, a határidők betartásáért. Vezeti a csapatot és folyamatosan kommunikál az ügyféllel.
- Webdesigner (UX designer) – ő felel a grafikai megjelenésért. Drótvázakat készít, arculatot tervez, megalkotja a weboldal illetve web alkalmazás nyitólapjának és aloldalainak grafikai tervét (webdesign).
- Webfejlesztő – ő az, aki a webdesigner által elkészített grafikai tervből egy működőképes weboldalt alkot. A webfejlesztő olyan technológiákat használ, mint a HTML, CSS, Javascript, amelyek meghatározzák a weboldal megjelenését és működését a böngészőben.
A webfejlesztők emellett a weboldal vagy webes alkalmazás úgy nevezett szerver oldali részének kialakításáért is felelőssek, amely olyan technológiákat használ, mint a PHP, Java, MySQL. - Tesztelő – ideális esetben a kész szoftver tesztelését más végzi, mint aki leprogramozta. Olyan eljárásokat és módszereket használ, amelyek még élesítés előtt rávilágítanak egy szoftver esetleges hiányosságaira.
- Operátor – jól ismeri az adminisztrációs felületeket és tartalomkezelő rendszereket és segít a tartalmak feltöltésében.
- Szövegíró – felhasználó- és keresőbarát szövegeket készít
- Online marketing szakember – a kész weboldal / webshop online népszerűsítéséért felel. Tanácsai segítenek abban, hogy minél hatékonyabban teljesíteni lehessen a kitűzött marketing célokat.
- SEO szakember – a SEO szakember a programozókkal együttműködve segít abban, hogy a weboldal / webáruház jó helyezéseket érjen el a Google-ban.
- Rendszergazda – a kész web-alkalmazás vagy weboldal tárhelyének kialakításáért valamint a szükséges hardver és szoftver erőforrásokért felel.
Webfejlesztőre van szükséged?
Új weboldalt készíttetnél? Kattints az alábbi gombra!