A Google Trends segítségével bizonyos keresési kifejezések iránti érdeklődés elemezhető. A Google Trends abban segít, hogy a keresési kifejezések népszerűségét meghatározzuk az idő függvényében és ezzel például szezonalitásokra tudjunk rávilágítani. 

A Google Trends a leggyakoribb keresési lekérdezéseket is megmutatja akár az aktuális, akár bizonyos régiókra vagy idő intervallumokra vonatkozóan.

Az alábbi cikkben bemutatom a Google Trends legfontosabb funkcióit néhány gyakorlati példával alátámasztva.

Tartalomjegyzék

Mi az a Google Trends?

A Google Trends a Google kereső használóinak érdeklődését mutatja be bizonyos kereső kifejezések iránt. Például hányan kerestek a „LED TV” kifejezésre 2019. január 1. és 2019. május 1. között. 

Az így kapott információk birtokában megtudjuk, hogy mely kifejezések vannak felfutóban illetve mely kifejezések mutatnak a kereséseket illetően szezonalitást. Az előbbi példánál maradva elképzelhető, hogy a „4K TV” kifejezés december vége felé felfutóban van, december 24. után viszont visszaesik, mert a TV vásárlások többsége a karácsonyi időszakra datálódik.

Honnan érem el a Google Trends -et?

Kattinsd ide: https://trends.google.com/trends/?geo=US

Milyen funkciókkal bír a Google Trends?

A Google Trends nyitólapján az éppen aktuális trendek és témák jelennek meg. A világ legnépszerűbb keresési kifejezéseit valós időben tudjuk követni és azt is látjuk, hogy melyek azok, amelyek felfutóban vannak és melyek azok, amelyek felfutása csak bizonyos régiókhoz vagy eseményekhez köthetők, pl. anyák napja vagy USA választások.

Tartalommarketinghez és SEO-hoz az kereső funkció a legizgalmasabb. Ebben a részben a Google lehetőséget ad arra, hogy egy bizonyos keresési kifejezéshez kapcsolódó mennyiségeket megjelenítsük. A megjelenítés vonatkozik a pillanatnyi állapotra és a múltra is, egészen 2004-ig visszamenőlegesen. A keresési mennyiségek itt nem abszolút értékként jelennek meg, hanem relatíve. A legmagasabb értéket 100-nak veszi, ez mutatja a legnagyobb érdeklődést. A többi érték a diagramon egy relatív érték a maximálishoz viszonyítva.

Ebben a részben a diagramot a saját igényeinkre tudjuk szabni. A szűrési lehetőségek az alábbiak:

  • Régió: itt meghatározhatod, hogy nemzetközi vagy csak egy adott országra vonatkozó adatokra vagy kíváncsi
  • Időtartam: ebben a részben megadhatod, hogy az aktuális vagy az előző óra vagy egy korábbi időszakra vonatkozó értékeket szeretnél látni
  • Kategóriák: kétértelmű kifejezésekre esetében szűrni tudsz bizonyos területekre.
  • Web keresés: ezen fül mögött kiválaszthatod, hogy a web keresések diagramját vagy az egyesített (Google News, Google Images … stb.) keresések diagramját szeretnéd megjeleníteni.

A Google Trends a SEO szakembereknek és az online marketingeseknek nem csak egy meghatározott kereső kifejezés adatait tudja megjeleníteni, de képes több hasonló kifejezés adatait is összehasonlítani. 

Hogyan használjam a Google Trends szolgáltatást?

Egy online üzlet számára fontos a megfelelő tartalom létrehozása. Olyan tartalmat kell létrehozni, amely megfelel a célközönség igényeinek, vagyis olyan tartalmakra van szükség, amelyekre nagy igény van. Az igényt pedig semmi sem jelzi pontosabban, mint hogy hány keresés történik az adott kifejezésre egy időszakban.

  1. Kattints ide és hívd be az oldalt. Ha a magyar trendekre vagy kíváncsi, a jobb felső sarokban bizonyosodj meg arról, hogy az országnál „Hungary” van kiválasztva.
  2. Az „Enter a search term or a topic” keresőbe írj be egy olyan kifejezést, amelynek trendjét meg szeretnéd jeleníteni és üss Enter-t. A megjelenő képernyőn az adott kifejezés keresési trendje diagramot látod az elmúlt 1 évből.
  3. A jobb felső „Compare” részbe felvehetsz egy újabb kifejezést, ezzel több trendet tudsz összehasonlítani.
  4. A szűrő soron országra, időszakra, kategóriákra és keresési típusra vonatkozóan tudod a keresést finomítani. 
  5. A diagram jobb felső sarkában lévő ikonok segítségével le tudod tölteni illetve meg tudod osztani az adatokat.

Az alábbi példában láthatod, hogy a „4K TV” kifejezés a karácsonyi időszakban mennyire felfutóban van. Illetve azt is láthatod, hogy vele szemben a „8K TV” keresési kifejezés lassú növekedésben van, de még mindig jelentősen elmarad tőle. Várhatóan eljön majd az az időszak, mikor a „8K TV” kifejezés már népszerűbb lesz, mint a „4K TV” és ebben az esetben a kereskedőnek a tartalommarketingjüket is a már megváltozott igényekhez kell majd igazítaniuk.

Az alábbi példában még mindig a „4K TV” kifejezésnél maradva az elmúlt 5 év adatait láthatod. Itt jól körvonalazódnak a karácsonyi időszakok felfutásai, valamint ezen tv készülék típus népszerűségének emelkedése. 

Miért fontos a Google Trends a SEO-ban és az online marketingben?

Az online marketing és a SEO szemszögéből ajánlott a keresési érdeklődéseket és szezonalitást a Google Trends segítségével meghatározni, mielőtt tartalomírásba fogunk. A Google Trends nem csak azt mutatja meg, hogy mekkora az érdeklődés az adott kifejezésre éppen most illetve mekkora volt az elmúlt hónapokban, de hosszú távú trendeket is felvázolhat. Ezen túl segítségünkre lehet abban, hogy megtudjuk több releváns kifejezés közül melyik tűnik az erősebbnek, melyekre történik több keresés.