2020-ban a webet elsősorban az üzleti és marketing céloknak történő megfelelés formálja. Kiemelten fontos lett a figyelem felkeltés, a hatékony információközlés, a kiemelkedő felhasználói élmény (UX design) valamint a kereshetőség (SEO), hiszen a látogatók többsége valamilyen keresőrendszeren keresztül jut el a weboldalra.

Az elmúlt 18 évben 283 webes projektet vittünk végig, ebből 96 referencia munka tekinthető meg a Munkáink menüpontban.

Kiemelten fontos számunkra, hogy olyan weboldalakat készítsünk, amelyek teljesítik ügyfeleink üzleti céljait, vásárlókat hoznak, bevételt termelnek. Ehhez a legújabb weboldal tervezési metódusokat (UX design) és a legmodernebb technológiákat alkalmazzuk.

Az alábbiakban megpróbálom rendszerbe foglalni azokat a tudnivalókat, amelyekre szükséged lehet egy új webfejlesztés projekt elindítása előtt. 

Telekommunikációs cégnek készített weboldal

A weboldal készítés folyamata

A hagyományos vélekedés ellenére, a weboldal készítés mint folyamat legfontosabb eleme nem feltétlenül a kódolás vagy programozás. Az olyan technológiák, mint a HTML, CSS és a JavaScript a weboldal formáját és működését adják és meghatározzák, milyen kölcsönhatásban vagyunk az információval. De ami általában a színfalak mögött marad ugyanakkor a weboldal készítés nélkülözhetetlen része, az az előzetes információgyűjtés, a részletes tervezés és az indulás utáni karbantartás és üzemeltetés. Ezen lépések nélkül nem vagyunk képesek olyan weboldalt készíteni és hosszú távon fenntartani, amely megfelel a cég marketing céljainak és sikerével hozzájárul a cég növekedéséhez.

Ebben a részben megnézzük, hogy is néz ki az általános weboldal készítés menete:

  1. Információgyűjtés
  2. Tervezés
  3. Design
  4. Tartalomírás
  5. Programozás
  6. Tesztelés, felülvizsgálat és indítás
  7. Karbantartás és üzemeltetés

Weboldal egy borászat számára

Weboldal fejlesztési idővonal

Amikor egy weboldal elkészítésén gondolkozol, 2 dolog között cikáznak a gondolataid – a költség és az idő. Ezek a paraméterek nagyban függnek a project méretétől és jellegétől. Hogy átlásd az egész weboldal készítés folyamatát, javaslom egy projekt tervező eszköz használatát, amely megkönnyíti az egyes részek sorrendiségének, időtartamának, felelősseinek nyomonkövetését, ráadásul a határidőket is pontosabban be fogod tudni tartani (tartatni).

Az alábbiakban sorraveszem az egyes lépéseket és részletesen leírom, hol miről esik majd szó és az adott folyamat mivel járul hozzá a teljes projekt sikeréhez.

Fontos megjegyeznem, hogy a weben sok helyen elérhető általános felfogás szerint haladok, amely egy konkrét projekt esetében annak méretétől, jellegétől függően bizonyos pontokon eltéréseket mutathat. 

1. lépés: Információgyűjtés: okok, célok és célközönség

Ez a lépés, a kutatás és az információ gyűjtés lépése, meghatározza, hogy miként fognak kinézni a soron következő lépések. A legfontosabb feladat ebben a körben a weboldal készítés okainak pontos megértése, a kitűzött célok számbavétele, valamint a weboldal célközönségének meghatározása. A legtöbb esetben egy weboldalfejlesztési kérdőív kitöltése, megválaszolása segít tisztázni a legfontosabb felmerülő kérdéseket.

Egy hírportál különbözik egy szórakoztató weboldaltól, egy cipő webshop különbözik egy ügyvédi iroda weboldalától. A különböző típusú weboldalak egymástól eltérő funkcionalitással, szerkezettel és tartalommal bírnak. Egy jól előírt és kellően részletes terv (specifikáció) megvédhet attól, hogy extra erőforrásokat kelljen fordítanod váratlan problémák elhárítására, úgy mint pl.  design váltás, vagy egy előre nem tervezett funkció hozzáadása.

Egy biotechnológiai cég weboldala

2. lépés. Tervezés: oldaltérkép és wireframe készítés

A weboldal készítés ezen szakaszában a fejlesztő elkészíti azokat az adatokat, amelyet a vevőnek átadva véglegesítheti, hogy milyen szerkezetű lesz a weboldal.

Az előző fázisban összegyűjtött adatok alapján elkészül az oldaltérkép. Az oldaltérkép az oldalon lévő fő tartalmi részek kapcsolatát írja le. Egy ilyen ábrázolás segíthet felmérni, mennyire lesz használható a végleges termék. Megmutathatja a weboldalon lévő különböző oldalak közötti kapcsolatot, így eldöntheted, mennyire lesz egyszerű a látogató számára megtalálni a keresett információt vagy a szolgáltatást. Az oldaltérkép készítés mögötti lényeg egy felhasználóbarát, logikus és egyszerűen navigálható weboldal létrehozása.

Az oldaltérkép segít megismertetni az oldalad belső struktúráját, de nem részletezi a felhasználói felületet. Az oldaltérkép vagyis az oldal tartalmi struktúrájának vélegesítése után nekilátunk a drótváz készítésnek (wireframing). A drótváz a weboldal megjelenésének vizuális ábrázolása, amely azonban 
semmilyen olyan design elemet nem tartalmaz, mint pl. színek, logók, stb. A drótváz egy általában egyszínű vázlatos ábrázolása a felhasználói felületnek, célja, hogy gyorsan, hatékonyan meg tudjuk tervezni a főbb elrendezéseket. Drótvázakat jellemzően csak olyan nagyobb projektek esetében készítünk, amikor a felhasználói felület, az oldal struktúra valamint a funkcionalitás összetettsége miatt indokolt.

3. lépés: grafikai tervezés (webdesign)

A design fázisban, a weboldalad alakot ölt. Minden információ, amely az első lépésben gyűlt össze, itt nélkülözhetetlen lesz. Az iparágat, a marketing célokat, a potenciális vásárlókat és a célközönséget is  szem előtt kell tartanunk, miközben a design terveken dolgozunk.

Az elkészült grafikai tervek fő funkciója az információ struktúra megjelenítése, a tartalom vizualizálása, és az alap működés demonstrálása. A grafikai tervek 100%-os méretben, az arculati színek, céges logó és a kapott képek felhasználásával készülnek.

Első körben általában a nyitólapot tervezzük meg és annak jóváhagyását követően készülnek el az oldal tervek. A weboldal összetettségétől függ, hogy hány aloldal grafikai tervre van szükség.
A grafikai tervezést azután zárjuk le, hogy ügyfelünk minden tervet jóváhagyott. Nem győzöm elégszer hangsúlyozni, hogy a szükséges változtatások ebben a fázisban lényegesen egyszerűbbek, mint a későbbi programozási folyamat során. Ezért arra bízhatom ügyfeleinket, hogy ha bármivel nem elégedettek, akkor itt jelezzék, mert sokkal gyorsabban és hatékonyabban tudjuk a változtatásokat átvezetni, mint egy már félkész leprogramozott weboldal esetében. Annál is inkább, mivel sokszor aprónak tűnő változtatások érinthetik a weboldal design más részeit vagy akár más layout-okat is.

Weboldal a legnagyobb hazai könyvelőcég részére

4. lépés: tartalomírás

A weboldal készítés során a negyedik lépéshez elérkezve már tudjuk, hogy mi lesz az oldal végleges struktúrája, milyen menüpontokból áll majd és körülbelül milyen mennyiségű szöveges tartalomra van szükség a feltöltéséhez.

A tartalomírás és összeállítás általában egybeesik a weboldalkészítés más lépéseivel, de szerepét nem szabad alábecsülni. Ebben a lépésben elkerülhetetlen azokat a leglényegesebb pontokat írásba szedni, amelyeket a közönséged felé továbbítani szeretnél és hozzáadni call-to-action-t (cselekvésre való felhívást). A tartalomírás magába foglalja a hatásos főcímek írását, a szövegszerkesztést, új szöveg írását, meglévő szöveg összeszerkesztését, stb., ami időt és erőfeszítést igényel.

Az esetek nagy részében ügyfeleink magukra szokták vállalni a weboldal szöveges tartalmának az összeállítását, megírását, de szükség esetén mi is tudunk segíteni szakképzett, rutinos szövegírók bevonásával.

5. lépés: programozás

Ez a lépés a sokak által „weboldal készítés”-ként aposztrofált programozási fázis, melynek során a jóváhagyott grafikus tervekből egy működőképes weboldal lesz. A munkát a nyitólap programozásával kezdjük és utána haladunk tovább az aloldalak kódolásával.

A mai weboldalak szinte kivétel nélkül tartalomkezelő rendszert használnak. Ez az a CMS-ként is ismert rendszer, amely lehetővé teszi, hogy a weboldal tulajdonosa, szerkesztője komolyabb ismeretek nélkül is frissíteni tudja az oldal tartalmát. Új cikkeket, képeket, híreket tudjon feltölteni vagy javításokat eszközöljön a már meglévő tartalmakon. A tartalomkezelő rendszert sok esetben ebben a programozási fázisban rakjuk az oldal „mögé”, így az abban kialakított menüstruktúra folyamatosan követi azt ahogy az egyes aloldalak programozásával haladunk.

Általában a munka végére hagyjuk a hosszabb időt igénylő speciális funkciók lefejlesztését, mert közben a már félig működőképes oldal tesztelhető ügyfelünk részéről illetve közben a szövegírással is haladni lehet, mert egy böngészőben megtekinthető oldal sokkal pontosabb képet nyújt arról, hol milyen szövegek hiányoznak még.

WordPress weboldal egy multi cég részére

6. lépés: tesztelés, felülvizsgálat és site indítás

A tesztelési fázis a weboldal készítés folyamatának egy fontos része, amelynek egyes részeibe szerencsére külsős szoftvereket is be tudunk vonni, így növelve a hatékonyságot és kizárva a tévedés lehetőségét.

A tesztelés, felülvizsgálat nagy vonalakban arról szól, hogy alaposan átnézzük a teljes oldal, végignézünk minden linket, minden külső és belső hivatkozást, hogy rendben működnek-e. Átnézzük a konverzió szempontjából kritikus űrlapok működését, a hibaüzeneteket is. Átnézzük az oldal szövegeinek helyesírását és nyelvhelyességét. Különböző auditor eszközökkel megnézzük a weboldal kód szabványoknak történő megfelelősségét valamint különböző böngészőkben és különböző eszközökön is teszteljük az oldal megjelenését.

Ha mindent rendben találtunk, akkor végleges tárhelyére kerül az oldal, a domain nevet a tárhelyre irányítjuk és elindítjuk az oldalt. Az indítással még nem zárult le a munkánk, mivel van pár további tennivaló, amelyet itt lejjebb egy külön szakaszban részletezek.

7. lépés: karbantartás és üzemeltetés

Fontosnak tartom elmondani, hogy egy weboldal inkább szolgáltatás, mintsem egy termék. Nem elég csak “leszállítani” a weboldalt az ügyfél felé. Bizonyosságot kell szereznünk abban, hogy minden flottul működik, és mindenki elégedett, és változtatni a dolgokon, ha ezek nem teljesülnek.

Az oldalhoz hozzáadott analitikai és elemző szoftverek segítenek kiszűrni azokat a problémákat, amelyekkel a végfelhasználók szembesülnek. A problémák folymatos és gyors javításával kiemelten kell foglalkozni. Ha nem, akkor talán egy nap azon kapod magad, hogy a felhasználók inkább más weboldalt használnak, minthogy belenyugodjanak a kényelmetlenségekbe.

A weboldal üzemeltetésébe nem csak a tárhely szolgáltatás tartozik, hanem sok esetben a domain nevek fenntartása és a levelező szolgáltatás is. Ezen felül elengedhetetlen, hogy folyamatos kapcsolatod legyen a webfejlesztőkkel, legyen egy ügyfélszolgálat, akit el tudsz érni bármilyen probléma esetén. Évről évre sok olyan weboldal üzemeltetését vesszük át, ahol a fejlesztő a projekt lezártával eltűnik és az ügyfél / weboldal magára marad és az apró fejlesztések híján szépen lassan lemarad a konkurensek mögött. Őszintén szólva nem kellemes feladat egy idegen fejlesztő által leprogramozott weboldalt olyan szinten megismerni, megérteni, hogy az üzemeltetését felelősséggel el tudjuk vállani. Éppen ezért azt tanácsolom, hogy rögtön az elején érdemes olyan céggel leszerződni, akik hosszú időn keresztül gondját viselik a weboldalnak.

Segíthetünk?

18 éve foglalkozunk weboldal készítéssel és ez idő alatt mi mindig azon dolgoztunk, hogy élen járjunk mind a design, mind pedig a technológiai újítások terén. Tekintsd meg referenciáinkat ezen a linken és amennyiben segíteni tudunk, vedd fel velünk a kapcsolatot elérhetőségeinken.