A SWOT (vagy magyarul GYELV) elemzés egy hihetetlenül egyszerű, mégis rendkívül hatékony eszköz az üzleti stratégia fejlesztésében, függetlenül attól, hogy egy induló vagy egy már meglévő vállalkozáshoz készíted el.
A SWOT elemzéssel feltérképezheted egy piac, iparág, üzlet, termék vagy szolgáltatás életképességét, valamint megismerheted, hogy mely feladatok a legfontosabbak stratégiai szempontból. Leggyakrabban az üzleti terv része, hogy látható legyen mik a fejlődési pontok, mit kell erősíteni a vállalkozásodban a siker érdekében.
Minek a rövidítése a SWOT?
- Strengths - Erősségek
- Weaknesses - Gyengeségek
- Opportunities - Lehetőségek
- Threats – Veszélyek
A magyar nyelvben szokták használni a GYELV rövidítést, viszont a cikkünkben az angol verziót használjuk, mivel az a sokkal elterjedtebb!
Az erősségek és a gyengeségek a vállalkozás belső tényezői: olyan dolgok melyekre befolyásunk van és képesek vagyunk megváltoztatni őket.
A lehetőségek és a veszélyek rajtunk kívül álló, külső tényezők: kihasználhatjuk a lehetőségeket és felkészülhetünk a veszélyekre, azonban nem tudjuk megváltoztatni őket.
A SWOT elemzéssel meghatározod és listába szeded a vállalkozásod legfőbb erősségeit és gyengeségeit, valamint számba veszed a vállalkozásodra leső veszélyeket és a kínálkozó lehetőségeket. Az elemzés segítségével lehetőséged nyílik meghatározni a legfőbb feladatokat, melyek végrehajtásával fejlődhetsz és növelni tudod majd bevételeidet.
Tartalomjegyzék
Kinek kell elkészítenie a SWOT elemzést?
Ahhoz, hogy az elemzés sikeres legyen elsődlegesen a vállalkozás tulajdonosainak és a vezetőinek részt kell venniük az elkészítésben, ez nem az a feladat melyet „ki kell osztani” az alkalmazottaknak. Azonban az elemzés akkor lesz a legalaposabb, ha minél több nézőpontot tartalmaz. Ezért érdemes a vállalkozás minden részlegéből bevonni a vezetőket. Amennyiben pedig egy induló, kis cégről van szó, akkor is érdemes minél több véleményt kikérni, legyen az a könyvelő, az adótanácsadó vagy akár a beszállítók. Hidd el a legtöbben szívesen segíteni fognak.
Az induló vállalkozások esetében a SWOT elemzés az üzleti terv része, legtöbbször az alapja. Egy már meglévő vállalkozás esetében pedig az aktuális piaci helyzet felmérésére és a jövőbeni üzleti stratégia meghatározására szolgál.
Hogyan készítsünk el a SWOT elemzést?
Először is írd össze a vállalkozás erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és a rá leselkedő veszélyeket. Amennyiben először készítesz SWOT elemzést, nehéz lesz elindulnod, azonban összegyűjtöttünk néhány kérdést, melyek segítséget nyújtanak abban, hogy Te és a csapatod meghatározhassa a legfontosabbakat.
Erősségek - Strengths
Az erősségek a vállalkozás belső, pozítív jellemzői. Ezek azok a dolgok melyeket Te irányítasz. Vizsgáld meg őket mind a saját, mind a (leendő) ügyfeleid szempontjából és a versenytársaid szempontjából. Ez utóbbi azért fontos, mert például ha a legfőbb versenytársaid is magas minőségben nyújtják a szolgáltatásaikat, akkor a „magas minőségben nyújtott szolgáltatások” nem erősségek lesznek, hanem szükségszerűségek.
- Milyen üzleti folyamataid sikeresek?
- Milyenek a vállalkozás dolgozói? Magasan képzettek? Nagy szakmai tapasztalattal rendelkeznek? Szakmai hírnevük van?
- Milyen eszközökkel rendelkezel? Milyen technológiát használsz a munkád során?
- Milyen előnyeid vannak a versenytársaidhoz képest?
- Mit csinálsz jobban mint bárki más?
- Mit gondolnak mások, mik lehetnek az erősségeim?
Gyengeségek – Weaknesses
A gyengeségek azok a tényezők, melyek negatívan befolyásolják az erősségeket. Ezek azok a dolgok, melyek fejlesztésére szükség van a versenyképesség szempontjából. Vizsgáld meg őket mind a saját, mind a (leendő) ügyfeleid szempontjából és a versenytársaid szempontjából. A gyengeségeket a legnehezebb meghatározni, mert sokszor önmagunknak is nehéz őket elismerni.
- Mi az amit a versenytársaid jobban csinálnak mint Te?
- Milyen üzleti folyamataidon kell javítani?
- Vannak olyan eszközök melyekre szüksége van a vállalkozásodnak?
- Rendelkezel elég tőkével?
- Hiányos a csapatod? Kell felvenned további munkaerőt?
- Mit gondolhatnak mások, mik a gyengeségeim?
- Mit láthatnak az ügyfelek gyengeségnek a vállalkozásommal kapcsolatban?
Lehetőségek – Opportunities
A lehetőségek olyan külső tényezők, melyek valószínűleg hozzájárulhatnak ahhoz, hogy sikeresebb legyél. Lehetőség például: Technológia fejlesztések, új és jobb adózási formák várható bevezetése, vagy a társadalmi folyamatok melyeket kihasználhasz.
- Növekszik a gazdaság? Növekszik az iparágad?
- Lesznek olyan események a közeljövőben melyeket kihasználva növekedhet a vállalkozásod?
- Várhatóak olyan jogszabályi vagy adózási változások, melyek előnyösek lesznek a számodra?
- Milyen kínálkozó lehetőségekre számítasz a közeljövőben?
- Milyen trendek várhatóak az iparágadban?
Veszélyek – Threats
A veszélyek olyan külső tényezők melyeket nem tudsz befolyásolni, viszont meghatározásukkal fel tudsz rájuk készülni és minimalizálni tudod a hatásukat.
- Van potenciális versenytársad, aki most tervezi elindítani vállalkozását?
- A szállítóid minden esetben képesek tartani a határidőiket?
- Lehetséges olyan technológiai változás, amely negatívan hat a vállalkozásodra? Esetleg részben kiválthat téged?
- Változik-e a fogyasztók magatartása, és az negatívan befolyásolja-e vállalkozásodat?
- Vannak olyan piaci trendek melyek veszélyt jelentenek?
- Mit csinálnak a versenytársaid?
- Változik a tevékenységedre vonatkozó jogi és adózási környezet?
- Vannak pénzügyi problémáid?
- Vannak adósságaid?
Példa a SWOT elemzésre
A következő példa egy most induló pár fős vállalkozás SWOT elemzése. A benne szereplő jellemzők általánosak, azonban nagyon jól mutatják, hogy mit kell tartalmaznia egy megfelelően elkészített SWOT elemzésnek.
Erősségek – Strengths
- Nagyon gyorsan tudunk reagálni az ügyfelek megkereséseire, mivel a kis méretünkből adódóan nincs szükség vezetői jóváhagyásra a válaszaink kiküldése előtt
- Kiemelkedő az ügyfélszolgálatunk, mivel jelenleg kevés a megbízásunk és rengeteg időt tudunk szentelni a meglévő ügyfelekre
- Gyorsan változtatni tudunk marketing tervünkön, ha a jelenlegi nem hozza a várt eredményt
- Alacsonyak a rezsi költségeink, ezért kiemelkedő ár-érték arányú szolgáltatást tudunk nyújtani ügyfeleinknek
Gyengeségek – Weaknesses
- A vállalkozásunkat kevesen ismerik, nincs semmiféle hínevünk
- Kevesen vagyunk, ezért vannak olyan szakterületek ahol kevés a szaktudásunk
- Egy hosszabb betegség vagy felmondás nehezen érintené a vállalkozást
- A bevételek a kezdeti időszakban alacsonyak és kiszámíthatatlanok lesznek
Lehetőségek – Opportunities
- Az iparág amiben tevékenykedünk folyamatosan bővül, ezért sok jövőbeni új megbízásra van lehetőség
- A helyi önkormányzatok ösztönzik az induló vállalkozásokat
- A versenytársaink lassan vezethetik be a legújabb technológiákat
Veszélyek – Threats
- A technológia fejlődés esetleges hirtelen felgyorsulásához nem biztos, hogy alkalmazkodni tudunk
- Amennyiben egy nagyobb és tőkeerős versenytársunk elkezd foglalkozni a részpiaccal amiben tevékenykedünk, az eltörölheti az eddig elért eredményeinket.
Összefoglalás
A SWOT elemzés egy egyszerű, de rendkívül hasznos keretet ad a vállalkozásod erősségeinek és gyengeségeinek, valamint az előtted álló lehetőségek és veszélyek elemzéséhez. Segít az erősségeidre összpontosítani, minimálisra csökkenteni a rád leselkedő veszélyeket, és a lehetőségeid lehető legjobb kihasználásában is. Használni tudod a stratégiád kialakításában, vagy a meglévő startégiád módosításában is. Segítségével akár megértheted versenytársaidat is, amennyiben elkészíted a rájuk vonatkozó SWOT elemzést.
Fontos megemlíteni, hogy amikor SWOT elemzést végzel az üzleti stratégiád kiértékelése miatt, akkor a hangsúlynak nem azon kell lennie, hogy mindenféle erősséget, gyengeséget, lehetőséget és veszélyt felsorolj; hanem inkább azon, hogy felismerd azokat a tényezőket, amelyek hatással vannak Rád.