A startup nem újkeletű vállalkozási forma, nálunk mégis csak a közelmúltban kezdett el igazán felkapottá válni. A startup mindenben kicsit más: kicsit mások az alapítók, a cégtulajdonosok, a mentalitás, az iroda. És egy kicsit más a startup weboldal és az online megjelenés is. A mai cikkben a startup vállalkozások weboldalainak ismérveit veszem górcső alá.
Mi az a startup?
Bár a fogalom népszerű, és gomba módra szaporodnak Magyarországon is a startupok, mégis sokszor úgy látom, hogy egy kis káosz van a fejekben, ezért kezdjük az elején: mit is jelent maga a startup? Ki nevezheti magát startupnak? Vonatkozik-e Rád, és a te weboldaladra a startup definíciója, hasznosak lesznek-e számodra az alábbi tippek?
A Wikipédia szerint „A startup általában az újonnan alapított, nagy növekedési potenciállal rendelkező induló vállalkozásokat jelenti, melyet többnyire termék- vagy üzleti modell innováció jellemez. Ezek a cégek a nemzetközi piacokon való jelenlétet tűzték ki célul, tehát nem kizárólag a helyi piacra koncentrálnak. A magas növekedési potenciál alapvetően a nemzetközi piacokon értendő a startup vállalkozások esetén, így a nemzetközi skálázhatóság különösen fontos eleme a meghatározásnak.
(…) A startup kifejezés a magyar gazdaságpolitikában "innovatív mikrovállalkozásként" szerepel.”
Ha tehát a te céged
- innovatív
- nagy növekedési potenciállal rendelkezik
- nemzetközi piacot céloz meg
akkor olyan honlapra van szükséged, ami megállja a helyét a többi, hasonló startup között.
Ha a fentiek alapján úgy érzed, nem egy startupon dolgozol, akkor is érdemes tovább olvasnod a cikket, hiszen a startupok jelenleg trendet teremtenek, vagyis az ebben az írásban foglaltak egy része már most, másik része pedig hamarosan számodra is fontossá válik!
Miért más egy startup weboldal?
Ahogy már a bevezetőben és a definícióban is említettem, a startupok általában különösen innovatív vállalkozások, melyek sok tekintetben különböznek a hagyományos vállalkozási formáktól. Ezt a különlegességet kell sugallnia a honlapjuknak is, ezért nem lehet teljes egészében az általános design- és ux (user experience, vagyis felhasználói élmény) vonalat követni.
A startupok közül sok cég kis büdzsével indul, ezért nem tud brandingre, hirdetésre költeni, vagyis a weboldal, mint marketing eszköz lesz az első és talán az egyetlen megjelenési forma, amivel a leendő vevők, ügyfelek, partnerek – és befektetők! – találkoznak.
Éppen ezért a startupok weboldalának fejlesztésére különösen oda kell figyelni.
5 megkerülhetetlen szabály a hatékony startup weboldal megtervezéséhez
…méghozzá fontossági sorrendben:
1. Öreg szabály nem vén szabály
A trendek, a divat, a stílusirányzatok jönnek-mennek, de vannak olyan alapszabályok a weboldal tervezésben, amik tegnap is érvényesek voltak, ma is érvényesek, és holnap is azok lesznek. Ilyen például az olvashatóság, a használhatóság, átláthatóság, a megfelelő keresőoptimalizálás. Fontos a könnyű navigáció, a menük helyes kialakítása, elhelyezése is.
2. A cél mindenekelőtt
Átlagosan a legtöbb weboldalnál elmondható, hogy az az elsődleges célja, hogy valamilyen módon bevételt hajtson a cégnek, amelyik készíttette.
A startupok weboldalánál azonban ez még a szokásosnál is fontosabb.
Sok startup indul minimális költségvetésből, és a fennmaradáshoz, növekedéshez elengedhetetlenül szükséges, hogy minél hamarabb bevételt termeljen. Éppen ezért, nem hagyhatja, hogy a weboldal céltalanul lebegjen a semmiben, hogy a kialakítás csupán „szép” legyen!
A weboldal megtervezésekor az első lépés a cél meghatározása, és az oda vezető út részletes kialakítása kell, hogy legyen, és csak ezután lehet szó arról, hogy a hozzá tartozó design-ról beszélgessünk.
3. A weboldal legyen reszponzív!
Úgy gondolod, hogy 2020-ban a weboldal reszponzivitása már nem is kérdés? Akkor gratulálunk, te egy felkészült cégvezető vagy, aki képben van a fontos trendekkel és irányvonalakkal.
Azonban a mai napig sok olyan weboldal fejlesztő cég van, akik számára nem magától értetődő a reszponzivitás, vagyis hogy minden eszközön helyesen jelenjen meg a weboldal.
Alapvetően elmondható, hogy minden vállalkozás, minden cég, sőt, minden project számára elengedhetetlen a reszponzív weboldal – a Google már bünteti is ennek hiányát – de a startupoknál talán még ennél is fontosabb.
Miért?
Mert ezeknek az innovatív termékeknek, szolgáltatásoknak a célcsoportja is legtöbbször az innovatív fiatalokból kerül ki, akik elsősorban már nem a számítógép előtt ülve bukkannak rá az újdonságokra, hanem sokszor menet közben, a mobiljukról vagy tabletjükről böngészik az oldalakat.
Ha van egy szuper terméked, amit többen is megosztottak a Facebook-on, de a célcsoport nem tudja a metrón ülve megnézni, akkor nem fogja venni a fáradtságot arra, hogy hazaérve bepötyögje a weboldaladat a számítógépen. Egyszerűen elfelejti, vagy még rosszabb: menet közben ránéz a nem-optimalizált weboldaladra, és azonnal el is temeti magában ezt az elavult, ósdi céget.
4. Egyedi, letisztult design
Igen, jól látod: a design csak a 4. legfontosabb a sorban. Ez NEM azt jelenti, hogy lényegtelen lenne, hiszen új, feltörekvő vállalkozásként különösen fontos az első benyomás.
Ez nem csak a szép képeket, és a megfelelő stílusban kialakított gombokat/menüpontokat jelenti, hanem azt is, hogy a design célja a brand lényegének, a cég üzenetének hangsúlyozása, erősítése.
Startupként általában olyan közönséghez szólsz, akik igénylik az újdonságot, a másságot, az egyedi megoldásokat, és ezt a weboldalad külsejének is hangsúlyoznia kell: meg kell felelned a legújabb trendeknek, sőt, az a legjobb, ha egy orrhossznyival meg is tudod előzni őket!
5. Merj kísérletezni!
A marketingben, különösen az innovatív vállalkozásoknál nincsenek olyan kőbe vésett szabályok, amik mindig, minden esetben 100%-ig működnek. Szerencsére azonban a marketing legtöbb ága tökéletesen mérhető, pontosan célozható egzakt tudomány, ezért ne félj kísérletezni, tesztelni és statisztikákat készíteni! Eleinte talán egy kicsit macerásnak tűnhet, de hosszú távon ez garantálja majd, hogy a weboldalad nem csak szép lesz, de el is éri a célját.
Röviden összefoglalva: startup weboldalt tervezni mindig érdekes feladat, aminek egy része a jól bevált módszerek mentén halad – a másik része azonban telis-tele izgalmas, új kihívásokkal.