Mi az az infografika?

Az infografika az információ és a grafika szavakból képzett kifejezés. Ahogy nevéből is látszik, az infografika az információ grafikus megjelenítési formája abból a célból, hogy minél gyorsabban befogadható és megérthető legyen.

Az infografika minimális szöveget tartalmaz, ugyanakkor hatékony eszköz adatok megjelenítésére, fogalmak elmagyarázására, kapcsolatok feltérképezésére, trendek bemutatására és statisztikai adatok ábrázolására. A képek és grafikák nagyban megkönnyítik még az elvontabb fogalmak megértését is, éppen ezért ennyire népszerűek az infografikák a marketingben és az oktatásban. Az infografikák emellett egyszerűsítik a nagy adathalmazok megjelenítését és könnyen befogadhatóvá teszik azt.

Infografika az infografikáról angol nyelven

Tartalomjegyzék

Infografika készítés - a legjobb eszközök

Az infografika sokkal több, mint látványos színek és képek egyvelege. Az igazán jó infografikákhoz alapos tervezésre van szükség. Számtalan hasznos eszköz érhető el a piacon infografika készítésre, mi most a legfontosabbakat emeltük ki:

Piktochart - https://piktochart.com 

Ár: ingyenes (a fizetős csomagok $15-tól indulnak)

A Piktochart több száz infografika sablont ajánl fel, de akár nulláról is kezdheted a felépítést. A sablonokat hetente bővítik, érdemes rendszeresen visszanézni. Az infografika objektumok széles tárházával rendelkezik, térképek, diagramok, képek, ikonok közül válogathatsz. Importáld be adataidat Excelből, Google Táblázatokból vagy a SurveyMonkey-ból és folytasd a munkát a megjelenés kialakításával. A kész infografika beszúrható egy weboldalba vagy PDF-be, PNG-be vagy JPG-be el is menthető.

Canva - https://www.canva.com/en_in/create/infographics/ 

Ár: ingyenes (Canfa for Work upgrade $12.95 / havonta)

A Canva egy népszerű online grafikai program, amely hatalmas funkció és sablon kínálattal rendelkezik. Felhasználói felülete barátságos, könnyen kezelhető. A Canva segítségével akár átlag felhasználók is viszonylag egyszerűen elboldogulnak, nincs szükség design vagy technológiai előképzettségre. Az infografika elemek (ikonok, térképek, képek) egyszerű fogd és vidd módszerrel illeszthetők be a dokumentumba.

Venngage - https://venngage.com 

Ár: ingyenes (a Premium csomag $16 havonta)

Míg a legtöbb program sokfajta felhasználási területet támogat, a Venngage csak az infografikákra fókuszál. Egy pár egyszerű lépést követve az infografikák gyorsan felépíthetők a programban. Ez a szoftver is rendelkezik beépített ikonokkal, térképekkel, diagramokkal a látványos munkák elkészítéséhez. A Venngage-nek viszonylag kevés beépített sablonja van, amelyet azonban folyamatosan bővítenek. A kész művek a közösségi megosztáson túl beilleszthetők weboldalba illetve PDF vagy kép formátumban le is menthetők a saját gépedre.

Visme - https://www.visme.co 

Ár: ingyenes (a Standard csomag $10 havonta)

Ha egy interaktív, animációkkal díszített infografikát szeretnél készíteni, akkor valószínűleg a Visme-t fogod választani. A Visme számos látványos animációval rendelkezik, amelyek a grafikához tartozó linkre kattintva vagy a weboldalon lejjebb görgetve aktiválhatók. Az infografikák akár jelszóval is védhetők, ha korlátozni szeretnéd a megtekintők körét. Ez utóbbi hasznos eszköz, ha olyan céges prezentációkat készítesz, amelyek bizalmas adatokat tartalmaznak vagy csak jóváhagyás után publikálhatók.

Easelly - https://www.easel.ly 

Ár: ingyenes

Az Easelly ahogy a neve is sugallja, egyszerű felhasználói felülettel és funkcionalitással rendelkező program, amely az infografikai elemek (formák, diagramok, hátterek, ikonok) nagy választékát kínálja. Több ezer ingyenes sablon közül válogathatsz, amely lényegesen több, mint a többi eszköz esetében. Az Easelly használatát elsősorban diákoknak, oktatóknak és céges környezetben dolgozóknak ajánlom. A végeredmény ezen szoftver esetében is PDF-ben vagy kép formátumban történő mentést tesz lehetővé.

Ha gyorsan egy profi szakember segítségére van szükséged

A Fiverr teljesen eltér az eddig felsorolt infografika készítő eszközöktől. A Fiverr egy online piactér ami összeköti a megrendelőket és a szabadúszó szakembereket.

Mivel itt nagyon sok szakember kínálja a szolgáltatását, ezért nagyon fontos, hogy a megrendelésed leadása előtt figyelmesen olvasd el a szabadúszó által megadott leírást, és mindig nézd meg a portfólióját.

Nagy segítséget jelent a számodra, hogy megnézed az ügyfélértékeléseket minden szakber profilján. Amennyiben kérdésed merül fel, a legjobb, ha még a megrendelés előtt írsz a kiválasztott szakembernek, és megbeszélitek a részleteket.

A Fiverr egyik leghasznosabb eleme, hogy a megrendelésed leadás és kifizetése után, az ellenértéket nem kapja meg közvetlenül az eladó, hanem a Fiverr visszatartja mindaddig, amíg Te mint a megrendelő elfogadottnak jelölöd meg a megrendelt munkát.

Cigaretta infografika angol nyelven

Mikor használj infografikákat?

Négy fő téma megértését és befogadását teheted könnyebbé, valamint érdekesebbé az infografikák használatával.

  1. Adatok illusztrálása: egy felmérésből vagy kutatásból kapott adatokat tehetsz érdekesebbé az által, hogy nem egy átlagos kördiagrammban, hanem egy infografika segítségével mutatod be.
  2. Komplex témák egyszerűsítése: egy komplex témát tehetsz könnyebben érthetővé és átláthatóvá egy infografikával.
  3. Összehasonlítások: az infografikák tökéletesen alkalmasak arra, hogy bemutasd két dolog hasonlóságát, vagy azt, hogy pontosan hol és miben különböznek egymástól
  4. Figyelemfelhívás: témától függetlenül egy jól elkészített infografika használatával könnyen felhívhatod magadra a figyelmet a közösségi médián keresztül

Mitől olyan népszerűek az infografikák?

A jó infografikák vírusként terjednek, több száz vagy ezer közösségi média megosztást, megtekintést, linket és kommentet generálva. De vajon miért sikeresebbek az infografikák, mint ha ugyanazt az információt egy cikkbe írnánk le?

A kutatások szerint az agyunk a vizuális adatokat 60.000-szer gyorsabban dolgozza fel, mint a szöveget. Ez azt jelenti, hogy a grafikát sokkal gyorsabban megértjük, mint az írott szöveget.

Egy másik kutatás szerint az infografikákat átlagosan 3-szor többen kedvelik és osztják meg a különböző közösségi média felületeken, mint bármely más típusú posztot.

Emellett az is bizonyítást nyert, hogy a vizuális segédeszközökre támaszkodó előadók 43%-al hatékonyabban tudják meggyőzni a hallgatóságot, mintha csak a szövegre támaszkodnának.

Tehát az infografikák azért ennyire népszerűek, mert nem csak esztétikusak és látványosak, de az általuk hordozott információt sokkal gyorsabban, könnyebben tudják átadni a szemlélőnek, mint ha írott szöveget alkalmaznánk. Nem beszélve arról, hogy az infografikák mivel képként tárolódnak, ezért megosztásuk, továbbításuk sokkal egyszerűbb, mint ha ugyanezt szöveggel próbálnánk meg megtenni.

Talán a legfontosabb érv az infografikák használata mellett, hogy évről-évre exponenciálisan nő a képalapú keresések száma az interneten. Ebből következik, hogy az infografikák segítségével növelheted a láthatóságodat például a Google keresési találatai között, ami a weboldalad forgalom növekedéséhez vezethet!

Az infografikák hatása a keresőoptimalizálásra (SEO)

Mint az előzőekben említettem, az infografikákat átlagosan háromszor többen kedvelik és osztják meg, mint a többi más posztot; ez pedig a keresőalgoritmusok, mint például a Google szemében magasabb értékelést jelent, ezáltal jobb helyezést jelent a keresési találatok között.

Másik fontos jellemzőjük, hogy a Google szerint az infografikákat alapból „megoszthatóbb tartalmak”, ezért nagyobb valószínűséggel jeleníti meg őket a képtatlálatok között mint egy egyszerű fényképet.
 

Látványos infografika

Az infografikák 9 fő típusa

Az infografikák számtalan formában készülnek. Cél, felhasznált objektumok típusai és információ áramlás alapján lehet csoportosítani őket. Egy infografika jellemzően nem csak egy kategóriába tartozik, valójában mindegyik többe is besorolható.

Az, hogy egy adott helyzetben melyik típust érdemes választanod, attól függ, hogy melyik képes a leghatékonyabban és legegyszerűbben átadni az információt úgy, hogy közben látványos marad.

Nem szabad elfelejteni a célközönséget sem, ugyanis célszerű lehet különböző típust alkalmazni ugyanazon adatok megjelenítésére attól függően, hogy pl. egy vállalat igazgatóságának vagy éppen a középvezetőknek prezentálsz.

Nézzük tehát a leggyakoribb infografika típusokat:

  1. információs infografika – az átlagnál több szöveget használ a megjelenítés során
  2. idővonal infografika – eseményeket vagy történéseket jelenít meg kronológiai sorrendben
  3. diagram infografika – a hangsúly jellemzően egy diagramon van
  4. kördiagram infografika – a hangsúly egy kördiagramon van
  5. how to infografika – egy adott cél eléréséhez szükséges lépéseket jeleníti meg
  6. folyamat infografika – az előző how to –hoz hasonló, de a hangsúly itt az egyes lépéseken és azok sorrendjén van
  7. összehasonlító infografika – hasonlóságokat és különbségeket jelenít meg két fogalommal, termékkel, eseménnyel, ötlettel kapcsolatban
  8. szám infografika – a fő hangsúly a számokon van
  9. önéletrajz infografika – munka tapasztalatot, élet utat jelenít meg látványos formában

Starbucks és McDonalds infografika

Mire figyelj, ha jó minőségű infografikát szeretnél készíteni

  • Légy eredeti: készíts valami olyat, amivel korábban még senki nem foglalkozott vagy dolgozz fel egy témát egészen más megvilágításban.
  • Csinálj valami szokatlant: lepd meg a látogatót egy olyan ábrázolásmóddal ami valóban kitűnik a többi közül.
  • Ismerd a célközönséged: olyan infografikát készíts, amely felkelti az érdeklődésüket
  • Használj harmonikus színeket: tanulmányozd a színek jelentését, keverésének módját annak érdekében, hogy a végeredmény látványos legyen.
  • Ismerd meg a forrás adatot: mielőtt elkészíted az infografikát, tudj meg minél többet azokról az adatokról, amelyekből dolgozni fogsz.

Akkor használj infografikát, ha …

  • sok statisztikai jellegű adatod van
  • olyan tartalmad van, amelyet vírusszerűen szeretnél terjeszteni
  • olyan tartalmat szeretnél, amelyet mások szívesen megosztanak
  • növelni szeretnéd céged,  márkád láthatóságát
  • a jobb Google helyezések által növelni szeretnéd weboldalad forgalmát
  • szakértő szerepedet szeretnéd növelni egy területen
  • azt szeretnéd, hogy tartalmad nem csak érdekes legyen, de még jól is mutasson

Infografikát sok helyen meg tudsz jeleníteni, pl. …

  • blog posztokban
  • landing page-eken
  • nagy forgalmú weboldalakon
  • kimondottan az infografikának dedikált aloldalon
  • közösségi médiában
  • weboldalak design-jában
  • nyomtatott anyagokban

Játék konzolok infografika

Az infografika története

A legelső rajzok, amelyek akár korai infografikák is lehetnének, valószínűleg az őskori barlang rajzok voltak. Bár nem hasonlítanak a mai infografikákhoz, de hasonló célokat szolgáltak: egy nehezebb témát, pl. történetet olyan formában tálalni, hogy az könnyen érhető és feldolgozható legyen.  Az ókori hieroglifákkal hasonló a helyzet.

A ma használatos infografikák őse egy Christoph Scheiner nevű emberhez köthetők, aki 1626-ban már egy infografikát alkalmazott a nap mozgásának a megörökítésére.

Scheiner volt tehát az, aki az infografika magjait elvetette, de a skót William Playfair volt az, aki igazán kibővítette a használatát. Playfair eredetileg szabadalmakat rajzolt, de később rájött arra, hogy illusztrációit a közgazdaságtanban alkalmazva az adatoknak sokkal vonzóbb megjelenést tud kölcsönözni.

Régi infografika 1855-ből

Az infografikák népszerűsége innentől kezdve folyamatosan nőtt a 19. században számos mai napig megmaradt példával. André-Michel Guerry volt az első ember, aki árnyalatokat használt arra, hogy a magasabb sűrűségű területeket ábrázolja, például olyan földrajzi területeket, ahol a bűnözés gyakrabban fordul elő, mint máshol. Később sokan követték a példáját.

A 19. század második részében Florence Nightingale infografikát használt arra, hogy ügyét Viktória Királynőnek prezentálja. Jobb orvosi ellátást szeretett volna kiharcolni a Krími háborúban résztvevők számára.

Víz infografika

Az korábban csak tudományos és gazdasági témáknál alkalmazott infografika az erkölcsi és politikai területeken is megjelent. Amerikában például rabszolga térképeket használtak a polgárháborúban a harcok helyének meghatározására.

Az infografikát a 20. században széles körben használták, népszerűsége tovább növekedett.
A 21. században az infografikák sokfajta médiumot meghódítottak, többek között a televíziózást, a videójátékokat és az újságokat is. Az olyan rajzprogramok, mint az Adobe megkönnyítették az infografikák előállítását és ezzel szélesebb tömegek számára tették lehetővé az információ ilyen formában történő továbbítását.

Napjainkban az infografikák terjedésének fő médiuma az internet és a közösségi média. Korábban elképzelhetetlen sebességgel tud egy jól sikerült alkotás eljutni felhasználók millióihoz, emellett pedig az oktatásban is egyre többet alkalmazzák. 

A 10 legveszélyesebb ország infografika

További hasznos források infografika témában