A versenytárs elemzés segítségével megtudhatod kik a konkurenseid, milyen marketing stratégiát folytatnak, hogyan szerzik ügyfeleiket és mi az, amiben jobbak nálad.
A versenytársak részletes átvilágításával megtudhatod, milyen területeken kell erősítened ahhoz, hogy megelőzd őket.
Miért van szükség versenytárs elemzésre?
A versenytárs elemzés segít meghatározni, kik egy vállalkozás potenciális konkurensei, milyen erősségeik és gyengeségeik vannak és milyen marketing stratégiát folytatnak.
A konkurensek átvilágítása segít abban is, hogy saját vállalkozásod esetében mik azok a területek, amelyekben fejlődni kell ahhoz, hogy utolérd, sőt megelőzd őket.
Tartalomjegyzék
- Miért van szükség versenytárs elemzésre?
- Mikor végezz versenytárs elemzést?
- Milyen kérdésekre ad választ a versenytárs elemzés?
- A versenytárs elemzés részei
- Az 5 legfontosabb dolog, amit egy jó versenytárs elemzésből tanulni lehet
- Gyakori buktatók a versenytárs elemzés során
- Az versenytárs elemzés végeredménye
Mikor végezz versenytárs elemzést?
Versenytárs elemzésre az alábbi esetekben van szükség:
- a vállalkozás indulását megelőzően
- forgalom és/vagy bevétel visszaesést követően
- új termékek, szolgáltatások bevezetése előtt
- mikor egy új, erős versenytárs tűnik fel a piacon
A mai fejlett online marketing eszközök segítségével egy cég akár néhány hét alatt is gyökeresen átalakíthatja stratégiáját és a konkurensei elé kerülhet. Éppen ezért a versenytárs elemzés nem csak az újonnan piacra lépő, de már régebbi piaci szereplők szempontjából is fontos lehet.
Milyen kérdésekre ad választ a versenytárs elemzés?
Az online versenytárs elemzés a vállalkozás marketing stratégiájának szempontjából fontos kérdésekre ad választ:
- Kik a potenciális online konkurenseim?
- Milyen minőségű, szerkezetű weboldallal rendelkeznek?
- Mi az, amiben weboldaluk jobb, mint a miénk?
- Milyen online marketing stratégiát kell folytatnom, hogy megelőzzem őket?
- Milyen közösségi média felületeken kell nekem is megjelennem és milyen aktivitással?
- Hogyan próbálják versenytársaim a Google helyezéseiket javítani?
A versenytárs elemzés részei
Alábbi cikkemben részletesen leírom, hogy a versenytárs elemzés milyen lépésekből áll és hogyan tudod au eredményeket előnyödre fordítani. Ha kimondottan a SWOT elemzés érdekel, ezzel kapcsolatban ajánlom ezt a cikkünket.
Lássuk tehát, hogy milyen lépésekből áll a versenytárs elemzés:
- A versenytársak azonosítása
- Weboldal elemzés
- Felhasználói élmény (UX) elemzése
- SEO stratégia elemzése
- Tartalom marketing stratégia elemzése
- Backlink elemzés
- Online marketing stratégia elemzése
Versenytárs elemzésre van szükségem
Kíváncsi lennék konkurenseim stratégiájára,
meg szeretném előzni őket a weben.
1. A versenytársak azonosítása
A legerősebb versenytársak általában a Google keresőben is jó pozíciókban vannak. Éppen ezért, ha tudod, hogy célközönséged milyen kifejezésekre keres. Ebben az esetben néhány célzott Google kereséssel könnyen összeállíthatsz egy listát azokról a cégekről, akik ezekre a kulcsszavakra jó pozíciókban vannak vagy hirdetnek.
Ha nem tudod pontosan milyen kulcsszavakat használ a célközönséged, akkor egy kulcsszó kutatásra lesz szükség. Ennek külön módszertana van és a kimenet garantálja, hogy a legfontosabb kereső kifejezések nem kerülik el figyelmedet.
A kulcsszavak és az online verseny erősségétől függően a kapott weboldal lista állhat 5 vagy akár 50 elemből is.
A következő lépésben át kell nézni ezeket a weboldalakat tüzetesebben, és megvizsgálni, hogy valóban potenciális versenytársak-e. A kapott listából kell kiválasztani a legerősebbeket, akik a további elemzések alanyai lesznek.
2. Weboldal elemzés
Tudjuk tehát, hogy melyek azok a weboldalak, amelyek a legerősebbek a weben a te iparágadban.
Ebben a lépésben egyesével górcső alá vesszük ezeket az oldalakat ( lásd még weboldal elemzés ) és megnézzük …
- milyen menüpontjaik vannak
- weboldaluknak milyen funkcionalitása van
Ha ezeket az adatokat egy táblázatba foglaljuk, akkor végül egy pontos listát kapunk arról, hogy iparágadban a versenytársak weboldalai alapján milyen tartalommal és funkcionalitással kell ellátnod saját oldaladat illetve a feltérképezett site-ok közül kik a legjobbak.
Ügyfeleinknek nem győzöm hangsúlyozni, hogy saját weboldaluk megtervezés során a konkurenseket is szem előtt kell tartani.
Ha például azt látjuk, hogy minden versenytárs weboldalán van termék konfigurátor, akkor ezt a funkciót a saját weboldaladba is be kell építeni, különben gyengébb pozícióban leszel a többiekhez képest.
3. Felhasználói élmény elemzése
A felhasználói élmény (UX) az utóbbi időkben az egyik legfontosabb szempont lett a weboldalak tervezése során. Az UX röviden arra ad választ, hogy a látogatóban milyen vélemény, élmény alakul ki egy weboldal látogatása során. Ha ez az élmény pozitív, akkor szívesen olvasgat az oldalon és elképzelhető, hogy ügyfél lesz belőle. Ha az élmény negatív, akkor általában rövid időn belül elhagyja az oldalt és egy konkurensednél nézelődik tovább.
Amikor egy oldal felhasználói élményét vizsgáljuk, az alábbi főbb szempontokat szoktuk górcső alá venni:
- Milyen az oldal betöltődési sebessége?
- Reszponzív az oldal? Mobilon is tökéletesen jelenik meg?
- Milyen az oldal arculata, megjelenése?
- Milyen az oldal tartalma, nyelvezete, szövegeinek minősége?
- Milyen az oldal navigációja, kezelhetősége?
- Milyen funkciókkal érik el a kitűzött marketing célok teljesítését?
- Milyen bizalomépítő elemeket alkalmaznak weboldalukon az elköteleződés elősegítésére.
4. SEO stratégia elemzése
Ebben a lépésben azt vizsgáljuk, hogy on-page, technikai és off-page SEO tekintetében a versenytársak milyen színvonalon állnak, melyek azok a stratégiai elemek, amelyek egyes weboldalakat előnyhöz juttatnak a többiekhez képest.
5. Tartalom marketing stratégia elemzése
Amikor tartalommarketingről beszélünk, a legtöbbeknek a blog szó ugrik be először. A weboldalon leginkább a blog alkalmas arra, hogy rendszeresen frissülő, minőségi és egy adott témára keresőoptimalizált tartalmat állíts elő és juttasd el a célközönségnek. Éppen ezért a blog elemzése sok hasznos információval szolgál. Az alábbi kérdésekre keressük a választ ebben a részben:
- Van a versenytársadnak blogja?
- Milyen gyakran posztol?
- Milyen minőségűek, hosszúságúak az ott megjelenített cikkek?
- A cikkek milyen kulcsszavakra vannak optimalizálva?
Megvizsgáljuk, hogy a versenytársaid bejegyzései általánosságban írnak-e egy adott témáról vagy kifejezetten a termékeikről születtek-e. Természetesen előfordulhat ezek bármilyen arányú „keveréke” is, de mindenesetre beszédes, hogy mire helyezik inkább a hangsúlyt.
6. Backlink elemzés
Backlink-nek nevezzük a weboldalra mutató külső linkeket. Megfelelő mennyiségű és minőségű backlink nélkül nem lehet jó helyezéseket elérni. Sőt, megfelelően erős backlinkek akár egy gyengébb minőségű weboldalt is előkelő Google pozíciókba tudnak repíteni. Éppen ezért fontos tudnunk, hogy melyik versenytárs, milyen stratégiát folytat ezen a területen.
Minőségi backlinkeket nem egyszerű szerezni (lásd a linképítésről szóló cikkünket), ezért ennek az elemzésnek a kimenete sok hasznos tippet ad arra vonatkozóan, hol érdemes linképítéssel próbálkozni.
7. Online marketing stratégia elemzése
Ebben a pontban a legerősebb konkurensek online marketing és online kommunikációs stratégiáját vizsgáljuk. Az online marketing stratégia elemzés az alábbi területeket foglalja magában:
- közösségi média jelenlét
- hírlevél marketing
- PPC hirdetések
Az 5 legfontosabb dolog, amit egy jó versenytárs elemzésből tanulni lehet
- Kik a valódi konkurenseim a weben?
- Miben jobbak a konkurenseim weboldalai, miben kell fejlődnöm?
- Milyen online marketing eszközzel érnek el sikereket a versenytársaim?
- Milyen termékkel vagy szolgáltatással érik el a legnagyobb forgalmat a versenytársaim?
- Mit kell tennem ahhoz, hogy megelőzzem a többieket a keresőkben?
Gyakori buktatók a versenytárs elemzés során
1. A versenytárs elemzést nem csak egyszer kell megcsinálni!
Gyakori hiba, hogy a már egyszer elkészült elemzést a cégek újra és újra előveszik, azonban nem aktualizálják a tartalmát, ezért akár rossz következtetéseket is levonhatnak belőle. A versenytársaid hozzád hasonlóan, folyamatosan elemzik az aktuális piaci helyzetet, ezért a működésük és viselkedésük is folyamatosan változik. Éppen ezért a legcélravezetőbb az elemzések folyamatos aktualizálása.
2. A saját előítéleteid és prekoncepcióid figyelembevétele
A legtöbben hajlamosak vagyunk a tények hiányos ismerete mellett is, elhamarkodott következtetéseket levonni. Fontos, hogy a versenytárs elemzés készítése során a feltárt tényekre támaszkodj, és ne arra, hogy „mit gondolsz” a versenytársaidról. A megismert tények alapján hozz üzleti döntéseket, ne pedig a prekoncepcióidra támaszkodva.
3. Nem ér semmit a versenytárs elemzés, ha nem használod fel az eredményeit
Egy alapos versenytárs elemzés elkészítése rengeteg időt és energiát emészt fel, ezért fontos, hogy a ténymegállapításait fel is használd az üzleti döntéseid meghozatala során. Ennek hiányában valójában csak pénzkidobás volt az egész.
4. Többet dolgozol vele, mint ami szükséges
Napjainkban már rengeteg hasznos segédeszköz érhető el a versenytárs elemzés elkészítéséhez. Nem kell feltalálnod a „spanyolviaszt” és megnehezíteni a saját dolgodat. Mi a Usernet-nél is többfajta szoftverre fizetünk elő, amelyeket több éves használat után választottunk ki, így biztosak lehetünk benne, hogy megbízható eredményekkel szolgálnak.
5. Konkrét cél nélkül kezded el a versenytárs elemzést
Abban az esetben, ha nincs konkrét célod a versenytárs elemzéssel, pontosabban annak a céljával; a szükségesnél sokkal több energiát fogsz az elkészítésére fordítani. Mielőtt elkezdenéd az adatgyűjtést, határozd meg a célod, amit a versenytársad megismerésétől remélsz. A weboldalaik minősége, a SEO stratégiájuk vagy az online hirdetési stratégiájuk érdekel? Célszerű előre eldönteni, mire vagy elsősorban kíváncsi.
6. Nem veszed figyelembe az adott időszak piaci helyzetét
Amikor versenytárs elemzést készítesz, mindenképpen azt vizsgáld meg, hogy a versenytársaid hogyan növekedtek/változtak és milyen döntéseket hoztak egy hosszabb időszak alatt. Gyakori hiba, hogy a versenytársad csak egy konkrét időben hozott döntését elemzed. Az online térben egy konkurens cég stratégiája hetente, havonta változhat annak adott időszak trendjei és gazdasági hatásai következtében. Ezeket a tényeket figyelembe kell venni az eredmények kiértékelése során.
Az versenytárs elemzés végeredménye
Az online versenytárs elemzés végeredménye egy olyan dokumentum lesz, amely bemutatja …
- Kik a legerősebb online versenytársaid
- Melyik versenytárs miben erős és hogyan ér el jó eredményeket
- Milyen stratégiát kell követned annak érdekében, hogy megelőzd a konkurenseidet
Versenytárs elemzésre van szükségem
Kíváncsi lennék konkurenseim stratégiájára,
meg szeretném előzni őket a weben.