“Content is king” vagyis a tartalom mindenek felett. A Google szerint a weboldalak rangsorolása szempontjából kiemelten fontos, hogy gyakran frissülő, nagy mennyiségű és releváns szöveges információval legyenek feltöltve. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a weboldalra cikkeket kell publikálni.
A kérdés az, hogy melyek a legfontosabb szempontok a cikk szerkezetének, tartalmának összeállítása során, amellyel a Google-ben az első találatok közé lehet kerülni? Erről szól mai cikkem.
Tartalomjegyzék
- 1. lépés – határozd meg a célközönséged
- 2. lépés - határozd meg a keresési szándékot
- 3. lépés - vegyél példát a TOP3 találatokról
- 4. lépés – írj értékes, releváns tartalmat
- 5. lépés – adj kattintható címet a szövegnek
- 6. lépés – alkalmazz főcímet és alcímeket
- 7. lépés – ügyelj a megfelelő kulcsszó sűrűségre
- 8. lépés – használj képeket
- 9. lépés – alkalmazz belső és külső linkeket
- 10. lépés – ellenőrizd az egységes formázást és helyesírást
- 11. lépés – Add meg a SEO adatok és a meta leírást
- 12. lépés – publikáld a cikket az oldaladon vagy blogodban
- 13. lépés – oszd meg a cikket a közösségi médiában
- 14. lépés – ellenőrizd a helyezést a keresőkben
- 15. lépés – Foglalkozz vele a későbbiekben is
1. lépés – határozd meg a célközönséged
Mielőtt nekiállsz egy cikket megírni, fontos tisztában lenni a célközönségeddel. Kinek szól ez a cikk, kik fogják olvasni? A célközönség ismeretében tudni fogod milyen hangnemet, stílust alkalmazz, milyen mélységében használhatsz szakkifejezéseket és hogyan vedd rá az interaktivitásra az olvasókat.
Ebben a cikkben én a felhasználói szintű informatikai ismeretekkel bíró olvasót célzom meg, ezért nem fogok META TAG, SEO, SERP, PAGE RANK és egyéb szakkifejezéseket használni.
2. lépés - határozd meg a keresési szándékot
Ha csak egy szempontot kellene kiemelnem abból, mitől sikeres egy cikk, a keresési szándéknak való megfelőségre szavaznék. A kérdés az, hogy kiszolgálja-e a keresési szándékot az írás. Az olvasó azért keres, mert van egy problémája, kérdése, amire megoldást és választ akar kapni. Ha a te írásod szállítja ezt a választ, az olvasó időt fog tölteni a weboldalon, és a Google ezt érzékelni fogja, feljebb fogja rangsorolni az oldalt. Ha a te tartalmad szolgálja ki legjobban a keresési szándékot, a te tartalmad lesz az első előbb vagy utóbb.
Tehát a cikk megírása előtt tedd fel magadnak a kérdést: mi a keresési szándék, és hogyan tudom a legjobban kiszolgálni. Csak erre koncentrálj, ne kalandozz el a cikk írása közben.
3. lépés - vegyél példát a TOP3 találatokról
Rengeteget meríthetünk abból, ha megnézzük az ugyanarra a kulcsszóra írt legelső helyen rangsoroló cikkeket. Azok azért vannak ott, mert nagyon jók, és a Google azt méri, hogy az olvasók sok időt töltenek rajtuk, és hasznosnak találják azokat az írásokat.
Tehát ne add alább: írj egy kicsit alaposabb, kicsit részletesebb és színesebb-szagosabb tartalmat, mint a versenytársaid. Ha ezt megteszed, lesz esélyed befogni a versenytársakat. Ha nem teszed meg, akkor csak a szerencsében bízhatsz.
4. lépés – írj értékes, releváns tartalmat
Az olvasót és a Google-t sem lehet becsapni, ezért mindig törekedj arra, hogy ne szót csépelj, hanem valóban hasznos és értékes információt közölj. Az olvasó a legjobb kritikusod. Ha csökken a látogatottság, az olvasók nem LIKE-olják , nem osztják meg cikkeidet, nincsenek visszajelzések, akkor nagy valószínűséggel nem találták hasznosnak.
A hasznos cikkek írása szempontjából van néhány örökzöld téma:
- Tízes lista
Pl: "A bizalomépítés 10 fő eszköze a honlapon" - Toplista
Pl: "A tavalyi év 3 legnagyobb pénzügyi jóslata, amin Ön vesztett volna" - Sztori
Pl: "A szegényember és a csodafesték" - Esettanulmány
Pl: "Amikor a T-com új boltot nyitott, vajon kit hívott fel?" - Vélemény
Pl: "Döglős vagy mászkálós nyaralás? Megmondjuk!" - A Titok cikk
Pl: "A gyereknevelés második titka, kezdőknek" - A Hogyan cikk
Pl: "Hogyan válasszunk kerti szivattyút?" - A Lépésről-lépésre cikk
Pl: "Beszakadt csavarok eltávolítása, lépésről lépésre" - Az Ügyfelünk kérdezte cikk
Pl: "Ügyfelünk kérdezte: Milyen irodaszéket válasszak?" - Az Előnyök-hátrányok cikk
Pl: "Atkins diétázna? Előnyök és hátrányok"
5. lépés – adj kattintható címet a szövegnek
A cím dönti el, hogy kattintanak-e az olvasók az írásodra. John Morrow a nemzetközi blogvilág egyik fenegyereke, angol nyelvű blogja a legjobbak közé tartozik. Az egyik legfontosabb tanácsa a szövegírás kapcsán az, hogy a cím kitalálására legalább annyi időt kell szánni, mint az írásra.
John szerint a legjobb módszer, ha a cikkhez írunk 10 lehetséges címvariációt, majd ezekből választunk. A legjobban a kérdésként megfogalmazott címek és a lista bejegyzések működnek. Erre néhány példa:
- Miért halnak meg korábban azok, akik sokat ülnek repülőn?
- A költségkímélő bevásárlás 77 titka
- Hányszor érdemes ráírni valakire, ha nem válaszol a levelünkre?
- 33 cseles technika munkahelyi lógáshoz
6. lépés – alkalmazz főcímet és alcímeket
A keresők szempontjából kulcsfontosságú, hogy cikkednek van-e főcíme illetve ha nagyobb mennyiségű szöveges tartalom van, az alcímekre van-e bontva.
A főcím megléte nemcsak azt jelenti, hogy nagy betűvel van írva, de a részleteket ezzel kapcsolatban egy tartalommarketinges szakember tudja megmondani.
7. lépés – ügyelj a megfelelő kulcsszó sűrűségre
A cikk szövegében található kulcsszavak nemcsak a keresőrendszereknek szólnak, hanem az olvasót is segítik a tartalomban eligazodni. Éppen ezért ügyelj arra, hogy a téma szempontjából fontos kulcsszavak a főcímben, a cikk bevezetőjében, az alcímekben és természetesen a szövegben is megfelelő sűrűséggel szerepeljenek.
De ne vidd túlzásba! A Google-nak kifinomult eszközei vannak a manipulált tartalom kiszűrésére.
8. lépés – használj képeket
A mai kor „olvasója” nagyon el van kényeztetve. A közösségi média egyre inkább leszoktatja az embereket az olvasásról. Az információ nagy része nem szöveges, hanem kép, mozgókép és hang formájában jut el az emberekhez.
Éppen ezért a hosszabb szöveges cikk a látogató számára elrettentő lehet, elképzelhető, hogy nem is fog bele az olvasásba, hacsak nem tördeljük a szöveget képekkel, térképpel, videókkal a könnyebb „fogyaszthatóság” érdekében.
9. lépés – alkalmazz belső és külső linkeket
A cikkben a belső és külső linkek nemcsak a keresőknek szólnak, hanem az olvasót is segítik további hasznos információk megszerzésében. Fontos, hogy minél több időt töltsön a látogató a weboldalon és ezt úgy lehet leginkább elérni, ha a megfelelő pontokon utalunk egy másik cikkre.
10. lépés – ellenőrizd az egységes formázást és helyesírást
A cikkben szereplő szöveg, képek, igazítások, margók, kiemelések … stb egységessége megkönnyíti az olvasást és egyértelművé teszi az egyes jelölések használatát a látogató számára. Éppen ezért fokozottan ügyelj arra, hogy a megfelelő elemek minden cikkben azonos formázást tartalmazzanak. Pl. kiemelésekhez ne használj vegyesen félkövér, aláhúzott, eltérő színű, dőlt formázást, mert összezavarod a látogatót. A mai modern tartalomkezelő rendszerek is segítségedre vannak a formázás egységesítésében.
11. lépés – Add meg a SEO adatok és a meta leírást
Minden szövegnek kell rendelkeznie SEO címmel és meta-leírással. Ezeket használja a Google és más keresőrobotok arra, hogy megjelenítsék a találati oldalakon a cikked rövid összefoglalóját, tartalmi lényegét. Ha ezeket nem adjuk meg a cikk írása során, akkor a Google kénytelen lesz magától behelyettesíteni ezeket az adatokat.
A WordPress vagy bármely más korszerű tartalomkezelő rendszer admin felülete lehetőséget ad arra, hogy ezeket az adatokat beillesszük. A SEO címnek tartalmaznia kell a kulcsszót. De a meta leírásnak nem feltétlenül: inkább az számít, hogy kattintásra csábítsa az olvasót, és felkeltse az érdeklődést.
12. lépés – publikáld a cikket az oldaladon vagy blogodban
A kész cikket publikáld oldaladon, majd nézd át újra helyesírás, nyelvhelyesség, szerkezet, formázás szempontjából.
Korábban velem is előfordult, hogy egy helyesírási hibát vétettem egy cikkem címében és mire pár nap után észrevettem, már bekerült a Google keresőbe. Hiába javítottam azonnal, további napokat kellett várnom, mire a Google-ban is korrigálva lett.
13. lépés – oszd meg a cikket a közösségi médiában
A weboldalra vagy blog-ba publikált cikknek azonnali és gyors látogatottságot lehet generálni azzal, hogy megosztod a különböző közösségi oldalakon, netán egy rövid időszak erejéig fizetett hirdetésként is megjeleníted. A Facebook hirdetések segítségével viszonylag alacsony áron több tízezer emberhez lehet eljuttatni egy cikket.
14. lépés – ellenőrizd a helyezést a keresőkben
Ha valóban jól sikerült a cikk és fontos, hogy új látogatókat generáljon, akkor érdemes ellenőrizni, hogy bekerült-e a Google helyezések közé. Az ellenőrzés lehetővé teszi, hogy kisebb praktikákkal, módosításokkal javítani lehessen a helyezésén.
15. lépés – Foglalkozz vele a későbbiekben is
A cikkel való foglalkozás ezzel nem ért véget. Egy megírt tartalommal legalább három dolgot csinálhatunk:
- Figyelhetjük a teljesítményét a keresőben. A Google Search Console nevű eszköz ingyenesen követi neked, hogy az adott kulcsszóra hányadik helyen rangsorolt a tartalom. Ennek a változásait is nyomon tudod követni benne.
- Finomíthatod, bővítheted. Ha témához kapcsolódóan új információ jelenik meg, érdemes bővíteni, gazdagítani a tartalmat.
- Építhetsz rá linkeket. Ha valakinek a weboldalára írsz egy vendégbejegyzést hasonló témában, linkeld az írásodat bátran. Ettől a tartalmad jobban fog teljesíteni a keresőben.