Egy napszemüveg, telefon, ruhanemű vagy akár étel kiválasztásakor a felhasználók rendszerint érzelmi alapú döntést hoznak: nekik kell az adott termék, s ezt a legtöbben nem színtisztán racionálisan döntik el. Fontos, hogy milyen benyomásokat szereznek, így a webshop fotó minősége és hangulata kulcsfontosságú. Ezen felül természetesen vaktában nem fog szinte senki sem dönteni: ha nem látják a terméket, nem fognak vásárolni. Az viszont önmagában nem elég, ha készítünk egy fotót, mert a jó fotó jobb konverziót, a legjobb fénykép pedig még annál is jobb konverziót, tehát több vásárlást fog elérni.

Tartalomjegyzék

Egy 2019-as kutatás szerint a webshop termékfotók mérete és minősége kiemelt jelentőséggel bír a vásárlás mint döntés meghozatalában. A jó termékfénykép tehát egyértelműen több bevételt jelent.

Látjuk ezt webshop auditálásaink során is, ahol a gyengébb fotókkal rendelkező oldalak egyértelműen rosszabbul teljesítenek.

Nem kell feltétlenül profi fotóssal műtermi termékfotókat készíteni, de ha lehetőség van rá, ne bízd a feladatot a webfejlesztődre. Van ráadásul néhány tipp, amelyek segítségével te magad is sokat segíthetsz azon, hogy jobb fényképekkel több vásárlást érhess el.

Mitől lesz profi egy termék fotó?

• Megfelelően nagy méretű
• Nagy felbontású, jól megvilágított
• Szükség esetén nagyítható, hogy a részletek is megfigyelhetők legyenek
• Egy termékről több kép szerepel, különböző szögben, használat közben
• Jól szemlélteti a termék méreteit, színét, megjelenését
• Kidomborítja a termék előnyös tulajdonságait, vásárlásra csábít
• Egyértelműen beazonosíthatóvá teszi a terméket, megkülönbözteti a mellette lévő többitől
• Bemutatja a lehetséges színeket, variációkat

Hogyan készíts profi termék fotót?

1. A fényképezőgép

Nem arról van szó, hogy azonnal rohanjunk a boltba egy tükörreflexes fotómasináért, de azért az alsó-középkategóriás okostelefonunk két megapixeles beépített kamerájával rossz fényviszonyok között készített szemcsés fotóit eszünkbe se jusson feltölteni! Egy Nikon D7000 tökéletes választás, csak éppen negyedmillió forint. Azonban mindenkinek van a baráti körében olyan, aki ismer egy fotóst, és nagyon jutányos áron van lehetőség a fényképezőgép-bérlésre akár egyetlen napra is. Nem feltétlenül van szükség profi gépre, de érdemes összehasonlítani egy eldobható fényképező és egy igazi gép közötti különbséget. A felső árkategóriájú okostelefonok egy részében (például az iPhone 5-ben) már kifejezetten jó minőségű kamera van, ha nem tudjuk másképpen megoldani, akkor megfelelő környezetben és némi gyakorlással ennek segítségével is vállalható képek készülhetnek.

2. A megvilágítás

Ezen legalább annyi múlik, mint a fényképezőgépen! A nappali fény kitűnő, de a legtökéletesebb természetesen az, ha a webshop termékeit műtermi körülmények között tudjuk lefényképezni. Semmiképpen se a falhoz tolt íróasztalra tegyük egy-két lámpa megvilágításával, mert bármi mással nehezebb lenne távolabb kerülnünk a professzionalistás üzenetétől.
Egy sötétebb termék esetén különösen fontos a jó megvilágítás, mivel a részletek csak így lesznek láthatóak.

3. Az állvány

A tripod nem valamilyen űrmasina, hanem egy állvány. Mindenképpen szükség lesz rá, mert a fényképezőgépnek precízen, mozdulatlanul kell állnia, valamint minden képen ugyanott kell lennie a tárgynak. Főleg akkor, ha utómunkával nem tüntetjük el a hátteret, fontos, hogy a képek egységesek legyenek.

4. A háttér

A legegyszerűbb, ha a fotón semmi más nincsen, ami elvonhatná az érdeklődők figyelmét, csupán maga a termék: ehhez viszont fehér háttérre van szükség. Meglepő lehet, de nem kell különösebb számítógépes trükközésekkel körbevágni a tárgyat, hanem eleve olyan környezetben fotózzuk le, ahol a háttér makulátlan. Ehhez egy nagy méretű hófehér papírra van szükségünk, amelyet a háttérben rögzítünk. Egy jó nagy, vastagabb, hófehér papírt vegyünk, amely elég hosszú ahhoz, hogy az asztalra fektetve a tárgyat rátegyük, majd fölvezessük a falra vagy egy állványra, amelynek tetejéhez hozzáfogjuk a végét. Így a termék alatt és mögött is hófehér hátteret kapunk.

5. A felbontás

Nem mindegy, hogy milyen képélességet és felbontást használunk. A lényeg, hogy minél részletgazdagabb képünk legyen, semmilyen életlenség vagy elmosódás nem elfogadható. Természetesen ezeket a képeket aztán az online megjelenéshez optimalizálni is kell majd! A képminőség legyen kitűnő, de a képméretet igyekezzünk alacsonyan tartani.
A professzionális webshop adminisztrációs rendszerek automatikusan méretezik és optimalizálják a feltöltött képeket, így ideális esetben ezzel nem kell foglalkoznod.

6. A méret

Pontos méretet nagyon nehéz meghatározni, mindenesetre a webshop design elkészítésekor ügyelnünk kell arra, hogy a lehetőség szerint minél nagyobb kép méret legyen betervezve.
180-200 pixel szélességű kép méret már igen jónak mondható, a 120-140 pixel szélesség ehhez képes láthatóan kisebb lesz.

Mi határozza meg a termék fotó méretét az oldalon?
• az oldal teljes szélessége (általában 970-1000 pixel)
• az alkalmazott hasábok száma
• az egy sorban megjeleníteni kívánt termékek száma
• a hasábok és termékek közötti margó távolsága

Az alábbi képek jól demonstrálják, hogy a kép méretet ez a négy paraméter mennyire pontosan meghatározza.
Az első képen négy hasábos elrendezés mellett ha a középső hasábban három kép jelenik meg, akkor 1000 pixel teljes szélesség és 25 pixel hasábok közötti távolság esetén kb. 150 pixel széles képekkel kell számolnunk.

A második kép azt mutatja, hogy azonos képméret esetén, ha több terméket szeretnénk egy oldalon megjeleníteni, növelnünk kell az egy sorban megjelenítendők számát. Tehát a három hasábosról két hasábos elrendezésre váltással, ugyanazon kép méret mellett négy darab is elfér egy sorban.

Amennyiben maradhat három kép egy sorban, akkor a negyedik hasáb elhagyásával a kép méret 150 pixelről 200 pixelre növelhető. Kevesebb termék fér el egy oldalon, de cserébe a képek 30%-al nagyobbak és sokkal jobban mutatnak.

7. Az árnyék

Törekedjünk a megvilágítás egységességére és ne használjunk a termék hátoldala felől világító fényforrást. A legjobb, ha két oldalról a fényképezési pozíció mellől hasonló fényerővel világítjuk meg a tárgyat. Az árnyék semmiképpen se vetüljön a termékre, valamint a lehető legkevésbé legyen feltűnő. Általában az a legjobb, ha nem is látható.

8. A tisztaság

Lehetséges, hogy ez természetesnek tűnik, mégis a tapasztalat szerint gyakran hagynak maguk után kívánnivalót az amatőr termékfotósok a tárgy tisztaságával kapcsolatban. A leggyakrabban ujjlenyomatos a tárgy, de előfordulhatnak másféle szennyeződések is. Sem karcolás, sem a legkisebb folt nem elfogadható. Érintetlen, vadonatúj hatású termékeket kell megjeleníteni a webshopban!

9. Sokszorozd meg a képek számát!

Egy képnél jobb a több! Ha egy termékről nem csak egy hanem több képet is feltöltünk, akkor ez lehetőséget biztosít a vásárolónak arra, hogy több szögből, több színben illetve részleteiben is megtekintse a terméket. Több száz, több ezer termék esetén ez lényegesen több munka, de hidd el megéri!
Vannak olyan iparágak, ahol a második, harmadik kép a termék robbantott vagy műszaki ábrázolását jeleníti meg, így a vásároló azonnali információt kap a pontos méretekről illetve arról, hogy az egyes részletek mit ábrázolnak.

10. Használat közben!

Egy termék, főleg ruhadarab sokkal jobban és többet mutat egy modellen, semmint egy vállfára akasztva vagy egy próbababán bemutatva. Ennek jelentőségét már a gyártók is felismerték, akik termék katalógusaikban első helyen általában a terméket használat közben mutatják be és csak a második, harmadik kép ábrázolja önmagában, semleges háttér előtt.
Egy bútor darab szintén jobban eladható egy berendezett szobában megjelenítse, semmint önmagában egy fehér fal elé állítva. Gondolj csak az IKEA-ra, ahol minden terméket egy jól berendezett szobában mutatnak be!

10+1. További tippek, trükkök angolul tudóknak