Ez az egyik legteljesebb összefoglaló azokról a teendőkről, amelyekkel egy webshopban a felhasználói élményt növelni tudod.

Tartalomjegyzék

1. Optimalizáld a webshopod mobil eszközökre

A reszponzív tervezés nem csak a SEO-ról szól: a vásárlók 91%-a mobilról vásárol. Ugyanakkor a kosárelhagyási arány magasabb a mobileszközökön, mint az asztali számítógépeken és ezért egyértelműen a rossz mobil felhasználói élmény a hibás.

Hogyan biztosíthatod, hogy webshopod mobilról is intuitív és egyszerűen használható legyen? 

Legfontosabb ajánlásaim:

  • Integráld a mobil fizetési megoldásokat a fizetés megkönnyítése érdekében.
  • Adj támogatást a mobilokon felhasználói gesztusokhoz (dupla koppintás, csípés stb.).
  • A címkék és a CTA-k legyenek megfelelő méretűek a mobil használathoz.
  • Adj támogatást a hangalapú kereséshez.
  • Teszteld a webshop reszponzívitását különböző mobil eszközökön és képernyő felbontásokon.
  • Automatikusan szinkronizáld a kosár tartalmát az egyes eszközök között.

2. Optimalizáld az oldal betöltődési sebességét

A reszponzívitás mellett a betöltődési idő az egyik legfontosabb a felhasználói élmény (angolul UX) szempontjából. Folyamatosan teszteld a webshop oldalainak betöltődési idejét. Az ingyenes Google PageSpeed Insights-ot ( https://pagespeed.web.dev/ ) és a GTMetrix-et ( https://gtmetrix.com/ ) ajánlom.

Ha a sebességteszt eredményei gyengék, akkor többfajta lehetőséged van a teljesítmény javítására. 

Legfontosabb ajánlásaim:

  • Optimalizáld a multimédiás tartalmakat! A webshopok tele vannak képekkel és videókkal és ezek fájlmérete a legnagyobb, így a betöltődési időre is ezek lesznek a legnagyobb hatással. Tömörítésükkel nagymértékű sebesség javulást tudsz elérni.
  • Válts tárhely szolgáltatót! A jobb webhelysebességet biztosító webtárhely általában drágább, de megéri az árát.
  • Használj tartalomszolgáltató hálózatot (CDN). A CDN a webshop másolatát több adatközpontban tárolja szerte a világon. Amikor egy felhasználó megpróbál hozzáférni, a CDN elküldi a hozzá legközelebb található másolatot, így csökkenti a betöltési időt.
  • Engedélyezd a böngésző gyorsítótárazást. A böngésző gyorsítótárazásával a visszatérő látogatóknak nem kell megvárniuk, amíg a webhely teljes egészében letöltődik, mivel egy részét a rendszer helyileg a felhasználó böngészőjében már letárolta.

3. Alkalmazz konzekvens arculatot a webdesign-ban

A céges arculatot követő webdesign a webshopok esetében bizalmat épít. A webshop design-ban alkalmazott logónak, színeknek, betűtípusnak, nyelvezetnek … stb. összhangban kell lennie a cég arculatával. Ez a koherencia segíti az ügyfeleket abban, hogy gyorsabban felismerjék a webshop mögött álló céget, így hamarabb kialakul a bizalom a vásárlás irányába.

A konzekvens webdesign eszközei:

  • Logó: legyen kellő méretű és jól felismerhető, mert ez a legfontosabb arculati elem.
  • Színséma: használj egységes színpalettát az egész webshop-ban. Ez elősegíti a vizuális kapcsolat kialakítását a márkával. Például, ha a legfontosabb arculati színek a kék és a sárga, akkor gondoskodj arról, hogy ezek a színek domináljanak a webshop-ban.
  • Tipográfia: alkalmazz korlátozott számú, lehetőség szerint az arculatban is definiált betűtípusokat. A tipográfia következetessége professzionális hatást kelt és olvashatóbbá teszi a tartalmat.
  • Nyelvezet: a termékleírásokban, a blogbejegyzésekben és az ügyfelekkel történő kommunikációban egységes nyelvezetet, stílust alkalmazz. Függetlenül attól, hogy márkád hétköznapi és barátságos, vagy formális és tekintélyes, a következetes hangnem megtartása segít egy erős márkaidentitás kialakításában.

4. A funkciót helyezd előtérbe a design-al szemben

Az az igazság, hogy ritkán van egyértelmű összefüggés a webshop design és a konverziós arány között. Sőt, a hagyományostól eltérő, szokatlan design elemek egyenesen megzavarhatják, elterelhetik a látogató figyelmét és ezzel ronthatják a felhasználói élményt. Arról nem beszélve, hogy a szokatlan grafikai megoldások méretüknél fogva növelhetik a betöltődési időt vagy ronthatják a régebbi eszközökkel való kompatibilitást.

Érdemes megnézni a világ egyik legforgalmasabb webshop-jának az Amazon-nak ( amazon.com ) a design-ját, ami gyakorlatilag nem létezik. Nincsenek rajta videók, animációk, slider-ek, díszes háttér, semmi ami akárcsak minimálisan is elterelné a látogató figyelmét a termékekről és a vásárlásról. Végtelenül puritán és pont ezért rendkívül hatékony.

Legfontosabb ajánlásaim:

  • Alkalmazd a céges logót és színeket a webshop design-ban
  • A design csak kiszolgáló szerepet töltsön be a termékek megjelenítésében
  • Kerüld a formabontó vizuális és funkcionális megoldásokat
  • Ne alkalmazz olyan megoldásokat, amelyeket máshol még nem láttál
  • Kerüld az animációk, slider-ek vagy a túl sok videó használatát

5. Adj el előnyöket, ne funkciókat

A termék funkcióinak listázása csak akkor hatékony, ha elmagyarázza, milyen előnyökkel járnak ezek a funkciók az ügyfelek életében. A funkciók egyszerű felsorolása helyett magyarázd el, hogy ezek a funkciók hogyan kínálnak megoldást egy adott helyzetre vagy problémára.

Például egy jó bőrápoló termék tartalmazhat retinolt, de az előny ebben az esetben a tisztább bőr. A táplálékkiegészítő tartalmazhat fehérjét, de az előny a gyorsabb izomnövekedés, míg a rúzs jellemzője lehet a matt textúra, de az az előnye, hogy egész nap az ajkakon marad anélkül, hogy újra fel kellene kenni.

Javaslataim:

  • Minden terméktulajdonsághoz próbálj meg egy előnyt társítani
  • Használj vásárlói történeteket blog és videó formátumban annak bemutatására, hogy az adott  termék miben segítette, hogyan javította a vásárló életét.
  • Helyezd előtérbe a problémát, amelyet a termék megold, és emeld ki a termék minden egyes megjelenítésekor.

6. Távolítsd el a zavaró elemeket

A kevesebb több: ez az egyik legfontosabb webdesign lecke, amelyet a tervezésnél szem előtt kell tartanod. A zavaros, túlzsúfolt design azért veszélyes, mert elvonja a látogató figyelmét a céltól. És mivel a cél a webshop esetében a termék értékesítés, akkor ezzel azt kockáztatod, hogy csökkenni fognak az eladások és ezzel együtt a bevétel.

Hogyan határozhatod meg, melyek azok a zavaró elemek, amelyek elterlik a látogató figyelmét? Íme az 5 hasznos tipp:

  • Vedd számba minden oldal tartalmát, és határozd meg ott a látogató célját. Ezután távolítson el mindent, ami nem szolgálja ezt a célt.
  • Alkalmazd a negatív space-t (más néven whitespace) az oldalon. Minden webshop elem körül megfelelő mennyiségű helynek kell lennie ahhoz, hogy vizuálisan kellően elkülönítse a többi elemtől.
  • Ellenőrizd a színpalettát. A webshop-ban maximum 3 különböző színt alkalmazz (a fekete, szürke és fehér nem számít, mivel semleges színek).
  • Rendezd az oldalelemeket fontosságuk szerint. A legfontosabb elemek és CTA-k legyenek a legnagyobbak.
  • Szükség esetén egészítsd ki a szöveges elemeket és nyomógombokat ikonokkal.

7. Tedd a navigációt egyszerűvé és intuitívvá

Az egyszerű navigáció kialakítása egy sok esetben több ezer terméket tartalmazó webshop esetében nem egyszerű feladat. 

Az alábbi navigáció ellenőrző lista segít tesztelni a navigáció szempontjából lekritikusabb területeket:

  • A főmenü legyen részletes és hierarchikus.
  • Mega menüt használj a legördülő menü helyett.
  • Kenyérmorzsa menü egészítse ki a főmenüt.
  • A menüelemeknek világos és értelmes elnevezéseik legyenek.
  • A felhasználók a lehető legkevesebb kattintással tudják elérni céljukat.
  • A termékek hierarchikus kategóriákba legyenek rendezve.
  • A lista- vagy katalógusoldalakon többfajta szűrő legyen, a termék-előnézetek tartalmazzák az összes lényeges információt.
  • Könnyen megtalálhatók legyenek azok az oldalak, amelyek a visszaküldési, visszatérítési és szállítási szabályzatot valamint a lehetséges fizetési módokat, valamint a szállítási lehetőségeket tartalmazzák.

8. Építs be keresőt automatikus kiegészítéssel

Azoknál a webshop-oknál, amelyek csak néhány terméket árusítanak, nincs szükség keresőre, de amint a kínálat nagyobb lesz, a kereső válik az egyik legfontosabb eszközévé a termékek megtalálásának.

A minden oldalon, egységes, jól látható helyen elhelyezett kereső erre a legjobb megoldás. A fizetési és megrendelelési oldalakról viszont célszerű eltávolítani annak érdekében, hogy ne rontsa a konverziót.

A látogatók egy nagy része pontos tudja, hogy milyen terméket keres és nem szeretne a menüben az egyes kategóriákon végigmenve kutakodni. Számukra egy jól működő kereső a leghasznosabb megoldás. De ha ez a kereső nem vezet megoldásra, a látogató elhagyja a webshopot, ezért is fontos, hogy megfelelően működjön.

Íme 6 UX javaslat a kereső javításához:

  • Tedd könnyen észrevehetővé a keresősávot bármely oldalon (és ne rejtse el ikon mögé).
  • Helyezd el a keresősávot az oldal tetejére. A látogatók többsége ott fogja keresni.
  • A keresés felgyorsítása érdekében alkalmazz automatikus kiegészítést és javaslatokat.
  • Tedd lehetővé az eredmények szűrését számos paraméter szerint: ár, kategória, méret, szín stb.
  • Tedd lehetővé a keresést egy adott termékkategórián belül is.

9. Tedd rendbe a termék kategóriákat

Ha egy termék kategórián belül túl sok választási lehetőség van, a látogató könnyen elvész és türelmét veszti. De ha túl kevés terméket lát egy kategóriában vagy alkategóriában, az is frusztráló lehet.

  • Oszd fel a termék kategóriákat és alkategóriákat a látogató által könnyen kezelhető darabokra. A cél az, hogy a legmélyebb kategóriában is legalább 10 termék legyen.
  • Kerüld az ismétlődő vagy egymást átfedő kategóriákat! Az ismétlődő vagy egymást átfedő kategóriák megzavarják a felhasználókat, és negatív felhasználói élményt teremtenek.
  • Távolítsd el a redundanciákat a kategóriákban, különösen, ha kombinált kategóriákat és harmadik féltől származó importált kategorizálást használsz. 
  • Fontold meg a „Legnépszerűbb” kategória felvételét. Az új webshop látogatók gyakran kezdik a vásárlást a legnépszerűbb termékek böngészésével. A „Legnépszerűbb” kategória létrehozása gyakran biztosít gyors utat a releváns termékek megtalálásához, így kiváló belépési pontként szolgál a webhely felfedezésének megkezdéséhez.
  • Vegyél fel egy „Kiegészítők” alkategóriát a megfelelő kategóriákba. Ha elegendő számú kiegészítő termék áll rendelkezésre, helyezd el a „Kiegészítők” alkategóriákat a termékkategóriák alá, és biztosíts eszközöket a felhasználóknak a kiegészítő termékek szűréséhez. Lehetőség szerint kerüld a tartozékok megjelenítését a kategória terméklistájában.
  • Jól láthatóan jelenítsd meg a termékek számát a terméklistában, a lista felett és alatt egyaránt. A megjelenítés mérete, elhelyezése és stílusa legyen egyértelmű a látogatók számára.

10. A cselekvésre ösztönzést (CTA) jól láthatóan jelenítsd meg

Minden oldal egy célt szolgál, vagy egy bizonyos irányba vagy egy bizonyos cselekvés felé irányítja a webshop látogatóját. Az egyik legfontosabb webshop UX alapelv az, hogy minden oldalon legyen legalább egy jól látható cselekvésre ösztönzés. Ez elősegíti a marketingcsatorna kialakítását és elvezeti az ügyfelet a kívánt művelethez.

A cselekvésre történő felszólítás (CTA) pontosan az, amit hívnak: felszólítja a felhasználót egy adott művelet végrehajtására. A jól kidolgozott CTA növelheti a konverziós arányokat, és a felhasználói élményt.

Legfontosabb ajánlásaim:

  • Lehetőség szerint ne tegyél cselekvésre történő felhívást valamilyen terméknek az eladásával kapcsolatban, mert ez tolakodónak tűnhet a fogyasztók szemében.
  • Győződj meg arról, hogy minden cselekvésre ösztönzés kattintható és a kívánt műveletet hajtja végre, pl. e-mail-t küld vagy egy új oldalt nyit meg.
  • Ne felejts el cselekvésre ösztönzést megjeleníteni az online marketing egyéb formáiban, például az e-mail-ekben és a közösségi médiában.
  • A különböző CTA típusok eltérő szerepeket töltenek be. Léteznek elsődleges, másodlagos és tartalék CTA – és ezek nem nézhetnek ki egyformán. Az elsődleges CTA-k az előnyben részesített műveletet ösztönzik, a másodlagos CTA-k a bizonytalan felhasználókat, a tartalék CTA-k pedig azokat, akiket nem érdekel az elsődleges CTA-ban szereplő ajánlat.
  • Íme egy hüvelykujjszabály: az elsődleges CTA-knak észrevehetőbbeknek kell lenniük, mint a másodlagosoknak, amelyeknek viszont észrevehetőbbeknek kell lenniük, mint a tartalékoknak.

11. Mutasd be a terméket kellő részletességgel!

A termékoldalnak a lehető legtöbb információt kell adnia felhasználónak a döntés meghozatalához. A túl sok információval viszont azt kockáztatod, hogy elriasztod a látogatót.

Annak érdekében, hogy túl kevés vagy túl sok információ között megtaláld a megfelelő középutat, ellenőrizd a termék oldaladat az alábbi főbb pontok mentén:

  • Kezeld a hajtás feletti területet prioritásként. (A hajtás feletti rész a weboldal azon  része, amely azonnal, görgetés nélkül látható, amikor valaki adott weboldalra navigál.) Csak a legfontosabb információkat jelenítsd meg itt. Ezek általában a termék értékelése, ára, elérhetősége, változatai, rövid leírása és a termék fotók.
  • A termékfotóknak a hajtás felett kell lenniük, és megfelelő méretűnek kell lenniük ahhoz, hogy élvezhetők legyenek.
  • Győződjön meg arról, hogy a fotók jó minőségűek, különböző szögekből készültek, és a legfontosabb jellemzőkről közeli felvételeket tartalmaznak. Tedd lehetővé a fényképek nagyítását, és fontold meg a 360 fokos vagy 3D-s termékmegtekintés hozzáadását.
  • Részletesen írd le a termék jellemzőit és tulajdonságait. Ezeket az információkat rakd a hajtás alá. A legfontosabb funkciókat ikonokkal, nagyobb betűmérettel és elsődleges színnel emelheted ki. A termékadatokat könnyen navigálható szakaszok bontsd.
  • Használj informatív termékneveket! A kreatív termék elnevezés jól jöhet a marketing kampányokhoz, de a túlzottan egyedi vagy technikai termék nevek megzavarhatják a látogatókat. A vásárlóknak kontextusra van szükségük ahhoz, hogy megalapozott döntéseket hozzanak. Győződj meg arról, hogy a terméknevek vagy ismerősek a vásárlók számára vagy kellő információt hordoznak ahhoz, hogy meg tudják különböztetni a többi terméktől.

12. Emeld ki a legfontosabb termék előnyöket vagy jellemzőket

Ez az egyik legfontosabb webshop UX termékoldal tanács: a látogatók a lehető leggyorsabban megtalálják a termék legfontosabb jellemzőit a termékoldalon. A legjobb, ha ezt a termékoldal hajtás feletti részében teszed meg, mivel sok látogató egyáltalán nem fog lefelé görgetni.

Kerüld a marketing zsargont, és összpontosíts a termékkel kapcsolatos tényszerű részletek megosztására. Válaszolj az alapvető kérdésekre – mi a termék, mit csinál, stb. – jól emészthető pontokkal és könnyen érthető nyelvezeten.

Hogyan emeld ki a termék fő tulajdonságait? Íme pár UX tanács:

  • Mutasd be a termék jellemzőit pontozott lista formátumban
  • A szövegezés legyen tömör és közérthető
  • Hangsúlyozd a termék által nyújtott értéket
  • Fontold meg a nagyobb betűméret, -szín vagy ikonok használatát, hogy felhívd a figyelmet a kiemelt tulajdonságokra.

13. Kiváló minőségű, nagyméretű termék képeket használj

A megtévesztésig hasonló termék hamisítványok elterjedésével még nagyobb lett az igény a látogatók részéről, hogy pontos képet kapjanak arról, hogy mit fognak vásárolni. Ezen felül látni szeretnék a termék részleteit illetve azt is, hogy az hogyan fog kinézni a kezében / otthonában / használat közben. Éppen ezért a kiváló minőségű, nagyméretű képek megjelenítése döntő fontosságú. Nemcsak jól néznek ki, de a felhasználói élményt is egyértelműen növelik.

Legfontosabb ajánlásaim:

  • Készíts legalább 5 képet minden termékről, és a terméket különböző használati esetekben is jelenítsd meg.
  • Adj a termék megjelenítésekhez felhasználók által generált tartalmat (ha jó minőségű) bizonyítékként és hiteles nézeteként.
  • Használj professzionális kamerát és megvilágítást a termék képek és videók elkészítéséhez.

14. Alkalmazz termék videókat

A kiváló minőségű termék képek fontos részét képezik a termék tulajdonságainak bemutatásának, de sok esetben nehéz lehet a funkciókat pusztán statikus képekkel közvetíteni.

Egy termék videó segítségével sok esetben hatékonyabban tudod a termék tulajdonságokat, funkcionalitást és a használat módját bemutatni, ezért hasznos, ha élsz vele.

A videók segítségével generált többlet bizalom és magasabb konverzió gyorsan behozza a videó készítésbe fektetett pénzt. Ráadásul a vásárlók is pontosan tudni fogják, hogy mit vesznek, így az utólagos reklamációk és az ezek kezelésével járó idő / energia is csökkenni fog. Nem beszélve arról, hogy bizonyos online platformokon, pl. TikTok csak videós tartalmakkal tudsz hatékonyan megjelenni.

További javaslataim:

  • A termék videókat professzionális felszereléssel készítsd a lehető legjobb eredmény érdekében.
  • Ha a termék videók bemutatásába ismert tartalomkészítőket tudsz bevonni, akkor ez többlet bizalmat nyújt majd a látogatóknak a vásárláshoz.

15. Jelenítsd meg a termék értékeléseket

A termékértékelések független forrásból származó bizonyítékként szolgálnak és ezzel hatalmas szerepük van a látogatók meggyőzésében. Vannak olyan iparágak, pl. éttermek vagy szállásadók, ahol a termékértékelés az egyik legfontosabb szempont a vásárlók meggyőzésében.

A termékértékelések többfajta formában és helyen történő megjelenítése a webshopban segít eloszlatni a kételyeket és fokozatosan építik fel a vásárláshoz szükséges bizalmat a látogatóban.

Legfontosabb ajánlásaim:

  • Az értékeléseket és az ajánlásokat jól láthatóan jelenítsd meg a webshop-ban, a részletes szöveges változataikat pedig a termékoldalon.
  • Kínálj kedvezményt vagy ingyenes szállítást, így ösztönözve az ügyfeleket a vélemény írására.
  • Iratkozz fel külsős véleménygyűjtő weboldalakra, például a Google Reviews, hogy minden csatornán javítsd a társadalmi megítélést.
  • Ne csak a pozitív, hanem a negatív visszajelzésre is reagálj. Az utóbbiakra bocsánatkéréssel és annak leírásával, hogyan fogsz jobban teljesíteni a jövőben. 
  • Mindig tüntesd fel az értékelési átlagokat és az értékelések számát a termék oldalakon.
  • Gondoskodjon arról, hogy a csillagos értékelések átlaga jól látható legyen asztali számítógépen és mobileszközön egyaránt.
  • Javasolt az értékelés numerikus ábrázolása (például „4,9”), valamint egy kép, amely a csillagok átlagos számát mutatja.

16. Javítsd a bizalmat jelvényekkel

A különböző matricák és jelvények növelik a webshop hitelességét a látogatók szemében. Ezek az elemek vonatkozhatnak a webshop biztonságára, a fizetések feldolgozására és a visszatérítési irányelvekre, hogy csak néhányat említsek. Típusuktól függően elhelyezheted őket a kezdőlapon, a fizetési oldalon, a bejelentkezési/regisztrációs oldalon stb.

Íme pár népszerű matrica és jelvény, amelyeket érdemes megjeleníteni a webshop-ban:

  • 256 bites SSL titkosítás
  • Pénz visszafizetési garancia
  • PCI-kompatibilis fizetésfeldolgozás
  • Legjobb ár garancia
  • Elfogadott fizetési módok logói (PayPal, Visa, MasterCard stb.)
  • Biztonságos webshop
  • Ingyenes szállítás és visszaküldés.

17. Fizetés vendégként engedélyezése

Ha lehetővé teszed a felhasználók számára, hogy vendégként fizessenek, az az egyik legnagyobb felhasználói élmény javítás, amelyet a fizetési folyamat adhat. Ha arra kényszeríted az ügyfeleket, hogy hozzanak létre egy felhasználói fiókot, akkor szükségtelen feszültséget okozol a vásárlás folyamatában. Ez pedig csökkenti annak valószínűségét, hogy a felhasználók befejezik a vásárlást: minden negyedik vásárló azt mondja, hogy felhagy a vásárlással, ha arra kényszerül, hogy regisztráljon egy webhelyen.

Az opcionális regisztrációval történő megrendelés oldal leegyszerűsíti a vásárlási folyamatot a webshop-ok esetében. Ahelyett, hogy nem kívánt regisztrációra kényszerítenéd az embereket, bátorítsd őket, hogy csak akkor regisztráljanak, ha szükségét érzik. Ezzel egyszersmint minimalizálni tudod azokat az űrlapelemeket, amelyeket az ügyfélnek ki kell töltenie a vásárlás előtt.

18. Egyszerű és átlátható fizetési oldal alkalmazása

A fizetési oldal (checkout) azon oldalak egyike, ahol a webshop ux tervezése az egyik legfontosabb. Ez az oldal az utolsó a vásárlás folyamatában, ezért kritikus, hogy itt a webshop a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa.

A Baynard Institute megállapította, hogy az online vásárlók 50%-a elhagyja kosarát, amikor rájön, hogy a termék árán felül különböző díjakat, pl. szállítási költséget vagy adót kell fizetnie. További 28%-uk azért hagyja el a kosarát, mert kötelező fiókot létrehoznia. 

Ha előnyben részesíted a pontos tájékoztatást és az egyszerű fizetési folyamatot, jelentősen javíthatod a konverziós arányt és az ügyfelek elégedettségét, ami végső soron alacsonyabb kosárelhagyással fog járni.

Legfontosabb ajánlásaim:

  • Ha a fizetési folyamat több lépésből áll, akkor használj folyamatjelzőt, amely megmutatja a felhasználóknak, hány lépés van még hátra és éppen hol tart. 
  • Használj a lehető legrövidebb űrlapokat, amelyek egyértelműen jelzik az opcionális vagy a kötelezően kitöltendő információkat.
  • Csak a legszükségesebb információkat kérd be, ne kérdezz olyan dolgokat, mint például név előtag, középső név, telefonszám … stb.
  • Ha feltétlenül szükség van valamilyen extra információra, akkor rakj a mező mellé egy „i” gombot, amelyre kattintva meg tudod magyarázni, hogy miért van rá szükség.
  • A regisztráció során megadott információk automatikus kitöltésével felgyorsíthatod a megrendelés folyamatát, ezzel időt takarítva meg a felhasználónak és csökkentve a hibalehetőséget.
  • Lehetővé kell tenni a felhasználónak, hogy a vásárlás során megadott adatokat automatikusan el tudja menteni és legközelebb ne kelljen újra beírnia
  • Biztosíts többféle fizetési lehetőséget a felhasználó számára, mert előre nem tudhatod, hogy ki melyiket fogja előnyben részesíteni.
  • A bankkártya adatok megadását nélkülöző fizetési megoldások pl. Paypal szintén felgyorsítják a folyamatot, ami miatt sok vásároló számára szimpatikusak.
  • A szállítási költségek okolhatók legnagyobb százalékban a fizetési folyamat elhagyásáért, ezért fontos, hogy a lehető legkorábban tájékoztasd róla a látogatót.

19. Hatékony hibakezelés és felhasználói visszajelzés

Egy hatékony hibakezeléssel megelőzheted a felhasználó frusztrációját és javíthatod az általános felhasználói élményt. Az egyértelmű hibaüzenetek és útmutatások segítenek a felhasználóknak a problémák gyors azonosításában és kijavításában. 

A visszajelzési lehetőség pedig lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy jelentsék a problémákat vagy javaslatot tudjanak tenni azok kijavításásra.

Helyezd el a felhasználói visszajelzés űrlapot könnyen elérhető helyen, például a webshop láblécében vagy a felhasználói fiók részében.

Kérd ki vásárlóid véleményét rendszeresen, ezzel hasznos információkat tudsz gyűjteni a webshop folyamatos továbbfejlesztéséhez.

További javaslataim:

  • Inline Validation: valós idejű visszajelzés az űrlap mezőktől. Az egyik leghatékonyabb módszer az űrlapok kitöltése során felmerülő problémák jelzésére.
  • Informatív hibaüzenetek: használj barátságos nyelvezetet, és ha lehetőség van rá, kínálj többfajta alternatív megoldást. Ha a látogató pl. helytelen e-mail-formátumot használ, magyarázd el a helyes formátumot, és mutass be egy példát.

20. Megrendelés összefoglaló oldal

Az átláthatóság kulcsfontosságú része egy webshop felhasználói felületének. A megrendelés elküldése előtt fontos, hogy a vásárló pontosan tisztában legyen azzal, hogy mit vásárol. 

Az összefoglaló oldal tartalmazza az összes költséget és díjat, amelyet majd fizetnie kell. Ezen felül át tudja tekinteni a korábban megadott szállítási, fizetési és számlázási adatokat is. Így a vásárló nyugodtan el tudja küldeni a megrendelést és nem kell félnie attól, hogy az utolsó pillanatban még további felmerülő költségei lesznek.

Legfontosabb ajánlásaim:

  • A rendelés összefoglaló oldalon legyen elérhetők a visszaküldésre vonatkozó információk.  
  • A vásárlással kapcsolatos díjakat a kezdettől fogva közölni kell, nem csak a fizetés előtti utolsó pillanatban, ellenkező esetben a vásárló átverve fogja érezni magát és elhagyja a webshop-ot.
  • A kosár ikonra kattintva a vásárlási folyamat bármelyik pontján a vásárlók férhessenek hozzá a megrendelés összesítőjéhez.
  • Ha a felhasználó bejelentkezett, legyen egy olyan menüpont, ahol megtekintheti a korábbi rendeléseit.

21. Szállítási és visszaküldési szabályzat megjelenítése

A könnyen hozzáférhető és világos szállítási és visszaküldési információk bizalmat építenek a látogatóban és így szívesebben fog vásárolni.

Adj egyértelmű és tömör válaszokat a visszaküldéssel kapcsolatos kérdésekre és helyezd el azokat a látogató számára könnyen elérhető helyen és formában. Fontos, hogy a tájékoztató nyelvezete mindenki számára érhető legyen.

Ingyenes visszaküldési lehetőség esetén egyértelműen jelezni kell, hogy a webshop állja az ezzel kapcsolatos költségeket.

Legfontosabb ajánlásaim:

  • Hozz létre egyszerű módot arra, hogy az ügyfelek kapcsolatba léphessenek Veled, ha a szállítással vagy visszaküldéssel kapcsolatban kérdésük van.
  • Töltsd fel az általános szerződési feltételeket (ÁSZF), és fogalmazd meg azokat egyszerű nyelvezeten, hogy minden látogató számára érthető legyen.

22. Megrendelés visszaigazolás küldése

A vásárlói út nem ér véget a pénztárnál, de úgy tűnik, sokan megfeledkeznek erről. A megrendelés véglegesítése után egyértelművé kell tenni a vásárló számára, hogy mik lesznek a következő lépések. Ha nem megyünk elébe az itt felmerülő kérdéseknek, akkor a vásárló elbizonytalanodik, amely bizalomvesztést jelenthet a webshop / cég irányába.

Legfontosabb ajánlásaim:

  • Adj egyértelmű (és lehetőleg személyre szabott) visszaigazoló/köszönő üzenetet a vásárlás után. Cél, hogy a vásárló 100%-ban bizonyos legyen arról, hogy a rendelés leadása sikeres volt.
  • Tájékoztasd a vásárlót a megrendelést követő lépésekről.
  • A sikeres vásárlásról kapjon visszaigazoló e-mail-t is a vásárló. A visszaigazoló levélben szerepeljen minden fontos adat, amely a vásárláshoz kötődik: termékek, megrendelő adatai, fizetési mód, szállítási mód, szállítási cím … stb.
  • A várható szállítási dátum és a szállítási cím is legyen feltüntetve a visszaigazoló levélben.
  • A visszaigazoló levélben szerepeljen az ügyfélszolgálat elérhetősége, hogy ha a vásárlónak bármilyen felmerülő problémája / kérdése van, akkor tudja, hol tud segítséget kapni.