Ez az egyik legteljesebb összefoglaló azokról a teendőkről, amelyekkel egy webshopban a felhasználói élményt növelni tudod.
Tartalomjegyzék
- 1. Optimalizáld a webshopod mobil eszközökre
- 2. Optimalizáld az oldal betöltődési sebességét
- 3. Alkalmazz konzekvens arculatot a webdesign-ban
- 4. A funkciót helyezd előtérbe a design-al szemben
- 5. Adj el előnyöket, ne funkciókat
- 6. Távolítsd el a zavaró elemeket
- 7. Tedd a navigációt egyszerűvé és intuitívvá
- 8. Építs be keresőt automatikus kiegészítéssel
- 9. Tedd rendbe a termék kategóriákat
- 10. A cselekvésre ösztönzést (CTA) jól láthatóan jelenítsd meg
- 11. Mutasd be a terméket kellő részletességgel!
- 12. Emeld ki a legfontosabb termék előnyöket vagy jellemzőket
- 13. Kiváló minőségű, nagyméretű termék képeket használj
- 14. Alkalmazz termék videókat
- 15. Jelenítsd meg a termék értékeléseket
- 16. Javítsd a bizalmat jelvényekkel
- 17. Fizetés vendégként engedélyezése
- 18. Egyszerű és átlátható fizetési oldal alkalmazása
- 19. Hatékony hibakezelés és felhasználói visszajelzés
- 20. Megrendelés összefoglaló oldal
- 21. Szállítási és visszaküldési szabályzat megjelenítése
- 22. Megrendelés visszaigazolás küldése
1. Optimalizáld a webshopod mobil eszközökre
A reszponzív tervezés nem csak a SEO-ról szól: a vásárlók 91%-a mobilról vásárol. Ugyanakkor a kosárelhagyási arány magasabb a mobileszközökön, mint az asztali számítógépeken és ezért egyértelműen a rossz mobil felhasználói élmény a hibás.
Hogyan biztosíthatod, hogy webshopod mobilról is intuitív és egyszerűen használható legyen?
Legfontosabb ajánlásaim:
- Integráld a mobil fizetési megoldásokat a fizetés megkönnyítése érdekében.
- Adj támogatást a mobilokon felhasználói gesztusokhoz (dupla koppintás, csípés stb.).
- A címkék és a CTA-k legyenek megfelelő méretűek a mobil használathoz.
- Adj támogatást a hangalapú kereséshez.
- Teszteld a webshop reszponzívitását különböző mobil eszközökön és képernyő felbontásokon.
- Automatikusan szinkronizáld a kosár tartalmát az egyes eszközök között.
2. Optimalizáld az oldal betöltődési sebességét
A reszponzívitás mellett a betöltődési idő az egyik legfontosabb a felhasználói élmény (angolul UX) szempontjából. Folyamatosan teszteld a webshop oldalainak betöltődési idejét. Az ingyenes Google PageSpeed Insights-ot ( https://pagespeed.web.dev/ ) és a GTMetrix-et ( https://gtmetrix.com/ ) ajánlom.
Ha a sebességteszt eredményei gyengék, akkor többfajta lehetőséged van a teljesítmény javítására.
Legfontosabb ajánlásaim:
- Optimalizáld a multimédiás tartalmakat! A webshopok tele vannak képekkel és videókkal és ezek fájlmérete a legnagyobb, így a betöltődési időre is ezek lesznek a legnagyobb hatással. Tömörítésükkel nagymértékű sebesség javulást tudsz elérni.
- Válts tárhely szolgáltatót! A jobb webhelysebességet biztosító webtárhely általában drágább, de megéri az árát.
- Használj tartalomszolgáltató hálózatot (CDN). A CDN a webshop másolatát több adatközpontban tárolja szerte a világon. Amikor egy felhasználó megpróbál hozzáférni, a CDN elküldi a hozzá legközelebb található másolatot, így csökkenti a betöltési időt.
- Engedélyezd a böngésző gyorsítótárazást. A böngésző gyorsítótárazásával a visszatérő látogatóknak nem kell megvárniuk, amíg a webhely teljes egészében letöltődik, mivel egy részét a rendszer helyileg a felhasználó böngészőjében már letárolta.
3. Alkalmazz konzekvens arculatot a webdesign-ban
A céges arculatot követő webdesign a webshopok esetében bizalmat épít. A webshop design-ban alkalmazott logónak, színeknek, betűtípusnak, nyelvezetnek … stb. összhangban kell lennie a cég arculatával. Ez a koherencia segíti az ügyfeleket abban, hogy gyorsabban felismerjék a webshop mögött álló céget, így hamarabb kialakul a bizalom a vásárlás irányába.
A konzekvens webdesign eszközei:
- Logó: legyen kellő méretű és jól felismerhető, mert ez a legfontosabb arculati elem.
- Színséma: használj egységes színpalettát az egész webshop-ban. Ez elősegíti a vizuális kapcsolat kialakítását a márkával. Például, ha a legfontosabb arculati színek a kék és a sárga, akkor gondoskodj arról, hogy ezek a színek domináljanak a webshop-ban.
- Tipográfia: alkalmazz korlátozott számú, lehetőség szerint az arculatban is definiált betűtípusokat. A tipográfia következetessége professzionális hatást kelt és olvashatóbbá teszi a tartalmat.
- Nyelvezet: a termékleírásokban, a blogbejegyzésekben és az ügyfelekkel történő kommunikációban egységes nyelvezetet, stílust alkalmazz. Függetlenül attól, hogy márkád hétköznapi és barátságos, vagy formális és tekintélyes, a következetes hangnem megtartása segít egy erős márkaidentitás kialakításában.
4. A funkciót helyezd előtérbe a design-al szemben
Az az igazság, hogy ritkán van egyértelmű összefüggés a webshop design és a konverziós arány között. Sőt, a hagyományostól eltérő, szokatlan design elemek egyenesen megzavarhatják, elterelhetik a látogató figyelmét és ezzel ronthatják a felhasználói élményt. Arról nem beszélve, hogy a szokatlan grafikai megoldások méretüknél fogva növelhetik a betöltődési időt vagy ronthatják a régebbi eszközökkel való kompatibilitást.
Érdemes megnézni a világ egyik legforgalmasabb webshop-jának az Amazon-nak ( amazon.com ) a design-ját, ami gyakorlatilag nem létezik. Nincsenek rajta videók, animációk, slider-ek, díszes háttér, semmi ami akárcsak minimálisan is elterelné a látogató figyelmét a termékekről és a vásárlásról. Végtelenül puritán és pont ezért rendkívül hatékony.
Legfontosabb ajánlásaim:
- Alkalmazd a céges logót és színeket a webshop design-ban
- A design csak kiszolgáló szerepet töltsön be a termékek megjelenítésében
- Kerüld a formabontó vizuális és funkcionális megoldásokat
- Ne alkalmazz olyan megoldásokat, amelyeket máshol még nem láttál
- Kerüld az animációk, slider-ek vagy a túl sok videó használatát
5. Adj el előnyöket, ne funkciókat
A termék funkcióinak listázása csak akkor hatékony, ha elmagyarázza, milyen előnyökkel járnak ezek a funkciók az ügyfelek életében. A funkciók egyszerű felsorolása helyett magyarázd el, hogy ezek a funkciók hogyan kínálnak megoldást egy adott helyzetre vagy problémára.
Például egy jó bőrápoló termék tartalmazhat retinolt, de az előny ebben az esetben a tisztább bőr. A táplálékkiegészítő tartalmazhat fehérjét, de az előny a gyorsabb izomnövekedés, míg a rúzs jellemzője lehet a matt textúra, de az az előnye, hogy egész nap az ajkakon marad anélkül, hogy újra fel kellene kenni.
Javaslataim:
- Minden terméktulajdonsághoz próbálj meg egy előnyt társítani
- Használj vásárlói történeteket blog és videó formátumban annak bemutatására, hogy az adott termék miben segítette, hogyan javította a vásárló életét.
- Helyezd előtérbe a problémát, amelyet a termék megold, és emeld ki a termék minden egyes megjelenítésekor.
6. Távolítsd el a zavaró elemeket
A kevesebb több: ez az egyik legfontosabb webdesign lecke, amelyet a tervezésnél szem előtt kell tartanod. A zavaros, túlzsúfolt design azért veszélyes, mert elvonja a látogató figyelmét a céltól. És mivel a cél a webshop esetében a termék értékesítés, akkor ezzel azt kockáztatod, hogy csökkenni fognak az eladások és ezzel együtt a bevétel.
Hogyan határozhatod meg, melyek azok a zavaró elemek, amelyek elterlik a látogató figyelmét? Íme az 5 hasznos tipp:
- Vedd számba minden oldal tartalmát, és határozd meg ott a látogató célját. Ezután távolítson el mindent, ami nem szolgálja ezt a célt.
- Alkalmazd a negatív space-t (más néven whitespace) az oldalon. Minden webshop elem körül megfelelő mennyiségű helynek kell lennie ahhoz, hogy vizuálisan kellően elkülönítse a többi elemtől.
- Ellenőrizd a színpalettát. A webshop-ban maximum 3 különböző színt alkalmazz (a fekete, szürke és fehér nem számít, mivel semleges színek).
- Rendezd az oldalelemeket fontosságuk szerint. A legfontosabb elemek és CTA-k legyenek a legnagyobbak.
- Szükség esetén egészítsd ki a szöveges elemeket és nyomógombokat ikonokkal.
7. Tedd a navigációt egyszerűvé és intuitívvá
Az egyszerű navigáció kialakítása egy sok esetben több ezer terméket tartalmazó webshop esetében nem egyszerű feladat.
Az alábbi navigáció ellenőrző lista segít tesztelni a navigáció szempontjából lekritikusabb területeket:
- A főmenü legyen részletes és hierarchikus.
- Mega menüt használj a legördülő menü helyett.
- Kenyérmorzsa menü egészítse ki a főmenüt.
- A menüelemeknek világos és értelmes elnevezéseik legyenek.
- A felhasználók a lehető legkevesebb kattintással tudják elérni céljukat.
- A termékek hierarchikus kategóriákba legyenek rendezve.
- A lista- vagy katalógusoldalakon többfajta szűrő legyen, a termék-előnézetek tartalmazzák az összes lényeges információt.
- Könnyen megtalálhatók legyenek azok az oldalak, amelyek a visszaküldési, visszatérítési és szállítási szabályzatot valamint a lehetséges fizetési módokat, valamint a szállítási lehetőségeket tartalmazzák.
8. Építs be keresőt automatikus kiegészítéssel
Azoknál a webshop-oknál, amelyek csak néhány terméket árusítanak, nincs szükség keresőre, de amint a kínálat nagyobb lesz, a kereső válik az egyik legfontosabb eszközévé a termékek megtalálásának.
A minden oldalon, egységes, jól látható helyen elhelyezett kereső erre a legjobb megoldás. A fizetési és megrendelelési oldalakról viszont célszerű eltávolítani annak érdekében, hogy ne rontsa a konverziót.
A látogatók egy nagy része pontos tudja, hogy milyen terméket keres és nem szeretne a menüben az egyes kategóriákon végigmenve kutakodni. Számukra egy jól működő kereső a leghasznosabb megoldás. De ha ez a kereső nem vezet megoldásra, a látogató elhagyja a webshopot, ezért is fontos, hogy megfelelően működjön.
Íme 6 UX javaslat a kereső javításához:
- Tedd könnyen észrevehetővé a keresősávot bármely oldalon (és ne rejtse el ikon mögé).
- Helyezd el a keresősávot az oldal tetejére. A látogatók többsége ott fogja keresni.
- A keresés felgyorsítása érdekében alkalmazz automatikus kiegészítést és javaslatokat.
- Tedd lehetővé az eredmények szűrését számos paraméter szerint: ár, kategória, méret, szín stb.
- Tedd lehetővé a keresést egy adott termékkategórián belül is.
9. Tedd rendbe a termék kategóriákat
Ha egy termék kategórián belül túl sok választási lehetőség van, a látogató könnyen elvész és türelmét veszti. De ha túl kevés terméket lát egy kategóriában vagy alkategóriában, az is frusztráló lehet.
- Oszd fel a termék kategóriákat és alkategóriákat a látogató által könnyen kezelhető darabokra. A cél az, hogy a legmélyebb kategóriában is legalább 10 termék legyen.
- Kerüld az ismétlődő vagy egymást átfedő kategóriákat! Az ismétlődő vagy egymást átfedő kategóriák megzavarják a felhasználókat, és negatív felhasználói élményt teremtenek.
- Távolítsd el a redundanciákat a kategóriákban, különösen, ha kombinált kategóriákat és harmadik féltől származó importált kategorizálást használsz.
- Fontold meg a „Legnépszerűbb” kategória felvételét. Az új webshop látogatók gyakran kezdik a vásárlást a legnépszerűbb termékek böngészésével. A „Legnépszerűbb” kategória létrehozása gyakran biztosít gyors utat a releváns termékek megtalálásához, így kiváló belépési pontként szolgál a webhely felfedezésének megkezdéséhez.
- Vegyél fel egy „Kiegészítők” alkategóriát a megfelelő kategóriákba. Ha elegendő számú kiegészítő termék áll rendelkezésre, helyezd el a „Kiegészítők” alkategóriákat a termékkategóriák alá, és biztosíts eszközöket a felhasználóknak a kiegészítő termékek szűréséhez. Lehetőség szerint kerüld a tartozékok megjelenítését a kategória terméklistájában.
- Jól láthatóan jelenítsd meg a termékek számát a terméklistában, a lista felett és alatt egyaránt. A megjelenítés mérete, elhelyezése és stílusa legyen egyértelmű a látogatók számára.
10. A cselekvésre ösztönzést (CTA) jól láthatóan jelenítsd meg
Minden oldal egy célt szolgál, vagy egy bizonyos irányba vagy egy bizonyos cselekvés felé irányítja a webshop látogatóját. Az egyik legfontosabb webshop UX alapelv az, hogy minden oldalon legyen legalább egy jól látható cselekvésre ösztönzés. Ez elősegíti a marketingcsatorna kialakítását és elvezeti az ügyfelet a kívánt művelethez.
A cselekvésre történő felszólítás (CTA) pontosan az, amit hívnak: felszólítja a felhasználót egy adott művelet végrehajtására. A jól kidolgozott CTA növelheti a konverziós arányokat, és a felhasználói élményt.
Legfontosabb ajánlásaim:
- Lehetőség szerint ne tegyél cselekvésre történő felhívást valamilyen terméknek az eladásával kapcsolatban, mert ez tolakodónak tűnhet a fogyasztók szemében.
- Győződj meg arról, hogy minden cselekvésre ösztönzés kattintható és a kívánt műveletet hajtja végre, pl. e-mail-t küld vagy egy új oldalt nyit meg.
- Ne felejts el cselekvésre ösztönzést megjeleníteni az online marketing egyéb formáiban, például az e-mail-ekben és a közösségi médiában.
- A különböző CTA típusok eltérő szerepeket töltenek be. Léteznek elsődleges, másodlagos és tartalék CTA – és ezek nem nézhetnek ki egyformán. Az elsődleges CTA-k az előnyben részesített műveletet ösztönzik, a másodlagos CTA-k a bizonytalan felhasználókat, a tartalék CTA-k pedig azokat, akiket nem érdekel az elsődleges CTA-ban szereplő ajánlat.
- Íme egy hüvelykujjszabály: az elsődleges CTA-knak észrevehetőbbeknek kell lenniük, mint a másodlagosoknak, amelyeknek viszont észrevehetőbbeknek kell lenniük, mint a tartalékoknak.
11. Mutasd be a terméket kellő részletességgel!
A termékoldalnak a lehető legtöbb információt kell adnia felhasználónak a döntés meghozatalához. A túl sok információval viszont azt kockáztatod, hogy elriasztod a látogatót.
Annak érdekében, hogy túl kevés vagy túl sok információ között megtaláld a megfelelő középutat, ellenőrizd a termék oldaladat az alábbi főbb pontok mentén:
- Kezeld a hajtás feletti területet prioritásként. (A hajtás feletti rész a weboldal azon része, amely azonnal, görgetés nélkül látható, amikor valaki adott weboldalra navigál.) Csak a legfontosabb információkat jelenítsd meg itt. Ezek általában a termék értékelése, ára, elérhetősége, változatai, rövid leírása és a termék fotók.
- A termékfotóknak a hajtás felett kell lenniük, és megfelelő méretűnek kell lenniük ahhoz, hogy élvezhetők legyenek.
- Győződjön meg arról, hogy a fotók jó minőségűek, különböző szögekből készültek, és a legfontosabb jellemzőkről közeli felvételeket tartalmaznak. Tedd lehetővé a fényképek nagyítását, és fontold meg a 360 fokos vagy 3D-s termékmegtekintés hozzáadását.
- Részletesen írd le a termék jellemzőit és tulajdonságait. Ezeket az információkat rakd a hajtás alá. A legfontosabb funkciókat ikonokkal, nagyobb betűmérettel és elsődleges színnel emelheted ki. A termékadatokat könnyen navigálható szakaszok bontsd.
- Használj informatív termékneveket! A kreatív termék elnevezés jól jöhet a marketing kampányokhoz, de a túlzottan egyedi vagy technikai termék nevek megzavarhatják a látogatókat. A vásárlóknak kontextusra van szükségük ahhoz, hogy megalapozott döntéseket hozzanak. Győződj meg arról, hogy a terméknevek vagy ismerősek a vásárlók számára vagy kellő információt hordoznak ahhoz, hogy meg tudják különböztetni a többi terméktől.
12. Emeld ki a legfontosabb termék előnyöket vagy jellemzőket
Ez az egyik legfontosabb webshop UX termékoldal tanács: a látogatók a lehető leggyorsabban megtalálják a termék legfontosabb jellemzőit a termékoldalon. A legjobb, ha ezt a termékoldal hajtás feletti részében teszed meg, mivel sok látogató egyáltalán nem fog lefelé görgetni.
Kerüld a marketing zsargont, és összpontosíts a termékkel kapcsolatos tényszerű részletek megosztására. Válaszolj az alapvető kérdésekre – mi a termék, mit csinál, stb. – jól emészthető pontokkal és könnyen érthető nyelvezeten.
Hogyan emeld ki a termék fő tulajdonságait? Íme pár UX tanács:
- Mutasd be a termék jellemzőit pontozott lista formátumban
- A szövegezés legyen tömör és közérthető
- Hangsúlyozd a termék által nyújtott értéket
- Fontold meg a nagyobb betűméret, -szín vagy ikonok használatát, hogy felhívd a figyelmet a kiemelt tulajdonságokra.
13. Kiváló minőségű, nagyméretű termék képeket használj
A megtévesztésig hasonló termék hamisítványok elterjedésével még nagyobb lett az igény a látogatók részéről, hogy pontos képet kapjanak arról, hogy mit fognak vásárolni. Ezen felül látni szeretnék a termék részleteit illetve azt is, hogy az hogyan fog kinézni a kezében / otthonában / használat közben. Éppen ezért a kiváló minőségű, nagyméretű képek megjelenítése döntő fontosságú. Nemcsak jól néznek ki, de a felhasználói élményt is egyértelműen növelik.
Legfontosabb ajánlásaim:
- Készíts legalább 5 képet minden termékről, és a terméket különböző használati esetekben is jelenítsd meg.
- Adj a termék megjelenítésekhez felhasználók által generált tartalmat (ha jó minőségű) bizonyítékként és hiteles nézeteként.
- Használj professzionális kamerát és megvilágítást a termék képek és videók elkészítéséhez.
14. Alkalmazz termék videókat
A kiváló minőségű termék képek fontos részét képezik a termék tulajdonságainak bemutatásának, de sok esetben nehéz lehet a funkciókat pusztán statikus képekkel közvetíteni.
Egy termék videó segítségével sok esetben hatékonyabban tudod a termék tulajdonságokat, funkcionalitást és a használat módját bemutatni, ezért hasznos, ha élsz vele.
A videók segítségével generált többlet bizalom és magasabb konverzió gyorsan behozza a videó készítésbe fektetett pénzt. Ráadásul a vásárlók is pontosan tudni fogják, hogy mit vesznek, így az utólagos reklamációk és az ezek kezelésével járó idő / energia is csökkenni fog. Nem beszélve arról, hogy bizonyos online platformokon, pl. TikTok csak videós tartalmakkal tudsz hatékonyan megjelenni.
További javaslataim:
- A termék videókat professzionális felszereléssel készítsd a lehető legjobb eredmény érdekében.
- Ha a termék videók bemutatásába ismert tartalomkészítőket tudsz bevonni, akkor ez többlet bizalmat nyújt majd a látogatóknak a vásárláshoz.
15. Jelenítsd meg a termék értékeléseket
A termékértékelések független forrásból származó bizonyítékként szolgálnak és ezzel hatalmas szerepük van a látogatók meggyőzésében. Vannak olyan iparágak, pl. éttermek vagy szállásadók, ahol a termékértékelés az egyik legfontosabb szempont a vásárlók meggyőzésében.
A termékértékelések többfajta formában és helyen történő megjelenítése a webshopban segít eloszlatni a kételyeket és fokozatosan építik fel a vásárláshoz szükséges bizalmat a látogatóban.
Legfontosabb ajánlásaim:
- Az értékeléseket és az ajánlásokat jól láthatóan jelenítsd meg a webshop-ban, a részletes szöveges változataikat pedig a termékoldalon.
- Kínálj kedvezményt vagy ingyenes szállítást, így ösztönözve az ügyfeleket a vélemény írására.
- Iratkozz fel külsős véleménygyűjtő weboldalakra, például a Google Reviews, hogy minden csatornán javítsd a társadalmi megítélést.
- Ne csak a pozitív, hanem a negatív visszajelzésre is reagálj. Az utóbbiakra bocsánatkéréssel és annak leírásával, hogyan fogsz jobban teljesíteni a jövőben.
- Mindig tüntesd fel az értékelési átlagokat és az értékelések számát a termék oldalakon.
- Gondoskodjon arról, hogy a csillagos értékelések átlaga jól látható legyen asztali számítógépen és mobileszközön egyaránt.
- Javasolt az értékelés numerikus ábrázolása (például „4,9”), valamint egy kép, amely a csillagok átlagos számát mutatja.
16. Javítsd a bizalmat jelvényekkel
A különböző matricák és jelvények növelik a webshop hitelességét a látogatók szemében. Ezek az elemek vonatkozhatnak a webshop biztonságára, a fizetések feldolgozására és a visszatérítési irányelvekre, hogy csak néhányat említsek. Típusuktól függően elhelyezheted őket a kezdőlapon, a fizetési oldalon, a bejelentkezési/regisztrációs oldalon stb.
Íme pár népszerű matrica és jelvény, amelyeket érdemes megjeleníteni a webshop-ban:
- 256 bites SSL titkosítás
- Pénz visszafizetési garancia
- PCI-kompatibilis fizetésfeldolgozás
- Legjobb ár garancia
- Elfogadott fizetési módok logói (PayPal, Visa, MasterCard stb.)
- Biztonságos webshop
- Ingyenes szállítás és visszaküldés.
17. Fizetés vendégként engedélyezése
Ha lehetővé teszed a felhasználók számára, hogy vendégként fizessenek, az az egyik legnagyobb felhasználói élmény javítás, amelyet a fizetési folyamat adhat. Ha arra kényszeríted az ügyfeleket, hogy hozzanak létre egy felhasználói fiókot, akkor szükségtelen feszültséget okozol a vásárlás folyamatában. Ez pedig csökkenti annak valószínűségét, hogy a felhasználók befejezik a vásárlást: minden negyedik vásárló azt mondja, hogy felhagy a vásárlással, ha arra kényszerül, hogy regisztráljon egy webhelyen.
Az opcionális regisztrációval történő megrendelés oldal leegyszerűsíti a vásárlási folyamatot a webshop-ok esetében. Ahelyett, hogy nem kívánt regisztrációra kényszerítenéd az embereket, bátorítsd őket, hogy csak akkor regisztráljanak, ha szükségét érzik. Ezzel egyszersmint minimalizálni tudod azokat az űrlapelemeket, amelyeket az ügyfélnek ki kell töltenie a vásárlás előtt.
18. Egyszerű és átlátható fizetési oldal alkalmazása
A fizetési oldal (checkout) azon oldalak egyike, ahol a webshop ux tervezése az egyik legfontosabb. Ez az oldal az utolsó a vásárlás folyamatában, ezért kritikus, hogy itt a webshop a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsa.
A Baynard Institute megállapította, hogy az online vásárlók 50%-a elhagyja kosarát, amikor rájön, hogy a termék árán felül különböző díjakat, pl. szállítási költséget vagy adót kell fizetnie. További 28%-uk azért hagyja el a kosarát, mert kötelező fiókot létrehoznia.
Ha előnyben részesíted a pontos tájékoztatást és az egyszerű fizetési folyamatot, jelentősen javíthatod a konverziós arányt és az ügyfelek elégedettségét, ami végső soron alacsonyabb kosárelhagyással fog járni.
Legfontosabb ajánlásaim:
- Ha a fizetési folyamat több lépésből áll, akkor használj folyamatjelzőt, amely megmutatja a felhasználóknak, hány lépés van még hátra és éppen hol tart.
- Használj a lehető legrövidebb űrlapokat, amelyek egyértelműen jelzik az opcionális vagy a kötelezően kitöltendő információkat.
- Csak a legszükségesebb információkat kérd be, ne kérdezz olyan dolgokat, mint például név előtag, középső név, telefonszám … stb.
- Ha feltétlenül szükség van valamilyen extra információra, akkor rakj a mező mellé egy „i” gombot, amelyre kattintva meg tudod magyarázni, hogy miért van rá szükség.
- A regisztráció során megadott információk automatikus kitöltésével felgyorsíthatod a megrendelés folyamatát, ezzel időt takarítva meg a felhasználónak és csökkentve a hibalehetőséget.
- Lehetővé kell tenni a felhasználónak, hogy a vásárlás során megadott adatokat automatikusan el tudja menteni és legközelebb ne kelljen újra beírnia
- Biztosíts többféle fizetési lehetőséget a felhasználó számára, mert előre nem tudhatod, hogy ki melyiket fogja előnyben részesíteni.
- A bankkártya adatok megadását nélkülöző fizetési megoldások pl. Paypal szintén felgyorsítják a folyamatot, ami miatt sok vásároló számára szimpatikusak.
- A szállítási költségek okolhatók legnagyobb százalékban a fizetési folyamat elhagyásáért, ezért fontos, hogy a lehető legkorábban tájékoztasd róla a látogatót.
19. Hatékony hibakezelés és felhasználói visszajelzés
Egy hatékony hibakezeléssel megelőzheted a felhasználó frusztrációját és javíthatod az általános felhasználói élményt. Az egyértelmű hibaüzenetek és útmutatások segítenek a felhasználóknak a problémák gyors azonosításában és kijavításában.
A visszajelzési lehetőség pedig lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy jelentsék a problémákat vagy javaslatot tudjanak tenni azok kijavításásra.
Helyezd el a felhasználói visszajelzés űrlapot könnyen elérhető helyen, például a webshop láblécében vagy a felhasználói fiók részében.
Kérd ki vásárlóid véleményét rendszeresen, ezzel hasznos információkat tudsz gyűjteni a webshop folyamatos továbbfejlesztéséhez.
További javaslataim:
- Inline Validation: valós idejű visszajelzés az űrlap mezőktől. Az egyik leghatékonyabb módszer az űrlapok kitöltése során felmerülő problémák jelzésére.
- Informatív hibaüzenetek: használj barátságos nyelvezetet, és ha lehetőség van rá, kínálj többfajta alternatív megoldást. Ha a látogató pl. helytelen e-mail-formátumot használ, magyarázd el a helyes formátumot, és mutass be egy példát.
20. Megrendelés összefoglaló oldal
Az átláthatóság kulcsfontosságú része egy webshop felhasználói felületének. A megrendelés elküldése előtt fontos, hogy a vásárló pontosan tisztában legyen azzal, hogy mit vásárol.
Az összefoglaló oldal tartalmazza az összes költséget és díjat, amelyet majd fizetnie kell. Ezen felül át tudja tekinteni a korábban megadott szállítási, fizetési és számlázási adatokat is. Így a vásárló nyugodtan el tudja küldeni a megrendelést és nem kell félnie attól, hogy az utolsó pillanatban még további felmerülő költségei lesznek.
Legfontosabb ajánlásaim:
- A rendelés összefoglaló oldalon legyen elérhetők a visszaküldésre vonatkozó információk.
- A vásárlással kapcsolatos díjakat a kezdettől fogva közölni kell, nem csak a fizetés előtti utolsó pillanatban, ellenkező esetben a vásárló átverve fogja érezni magát és elhagyja a webshop-ot.
- A kosár ikonra kattintva a vásárlási folyamat bármelyik pontján a vásárlók férhessenek hozzá a megrendelés összesítőjéhez.
- Ha a felhasználó bejelentkezett, legyen egy olyan menüpont, ahol megtekintheti a korábbi rendeléseit.
21. Szállítási és visszaküldési szabályzat megjelenítése
A könnyen hozzáférhető és világos szállítási és visszaküldési információk bizalmat építenek a látogatóban és így szívesebben fog vásárolni.
Adj egyértelmű és tömör válaszokat a visszaküldéssel kapcsolatos kérdésekre és helyezd el azokat a látogató számára könnyen elérhető helyen és formában. Fontos, hogy a tájékoztató nyelvezete mindenki számára érhető legyen.
Ingyenes visszaküldési lehetőség esetén egyértelműen jelezni kell, hogy a webshop állja az ezzel kapcsolatos költségeket.
Legfontosabb ajánlásaim:
- Hozz létre egyszerű módot arra, hogy az ügyfelek kapcsolatba léphessenek Veled, ha a szállítással vagy visszaküldéssel kapcsolatban kérdésük van.
- Töltsd fel az általános szerződési feltételeket (ÁSZF), és fogalmazd meg azokat egyszerű nyelvezeten, hogy minden látogató számára érthető legyen.
22. Megrendelés visszaigazolás küldése
A vásárlói út nem ér véget a pénztárnál, de úgy tűnik, sokan megfeledkeznek erről. A megrendelés véglegesítése után egyértelművé kell tenni a vásárló számára, hogy mik lesznek a következő lépések. Ha nem megyünk elébe az itt felmerülő kérdéseknek, akkor a vásárló elbizonytalanodik, amely bizalomvesztést jelenthet a webshop / cég irányába.
Legfontosabb ajánlásaim:
- Adj egyértelmű (és lehetőleg személyre szabott) visszaigazoló/köszönő üzenetet a vásárlás után. Cél, hogy a vásárló 100%-ban bizonyos legyen arról, hogy a rendelés leadása sikeres volt.
- Tájékoztasd a vásárlót a megrendelést követő lépésekről.
- A sikeres vásárlásról kapjon visszaigazoló e-mail-t is a vásárló. A visszaigazoló levélben szerepeljen minden fontos adat, amely a vásárláshoz kötődik: termékek, megrendelő adatai, fizetési mód, szállítási mód, szállítási cím … stb.
- A várható szállítási dátum és a szállítási cím is legyen feltüntetve a visszaigazoló levélben.
- A visszaigazoló levélben szerepeljen az ügyfélszolgálat elérhetősége, hogy ha a vásárlónak bármilyen felmerülő problémája / kérdése van, akkor tudja, hol tud segítséget kapni.