Függetlenül attól mennyire vagy sikeres az online világban, kulcsfontosságú a mai modern marketingben, hogy kellő energiát fordíts egy üzleti blog elindítására. Becslések szerint az USA-ban a cégek 60%-nak van saját blog-ja.

A blog-ok a 90-es években még olyan személyes naplók voltak, amelyekkel az írók megoszthatták privát gondolataikat a weben keresztül. Mára a nagyvállalatok világszerte felismerték a márkaépítéssel és ügyfélszerzéssel kapcsolatos előnyöket a folyamatosan publikált cikkeken keresztül.

Egy üzleti blog kiváló lehetőség arra, hogy rendszeres publikációkkal elérd potenciális ügyfeleidet. Ne félj hozzákezdeni a blog írásnak! Bemutatok pár hasznos tippet, amivel az indulás nehézségei leküzdhetők, és amivel hosszú távon garantált sikereket érhetsz el.

Tartalomjegyzék

1. Hozzál létre aldomain-t vagy alkönyvtárat a blognak!

Ha ingyenesen elérhető blog szolgáltatást használsz (Blogspot, Blog.hu ... stb), nem kapod meg azokat a keresőoptimalizálás (SEO) előnyöket, amelyeket egy saját domain alatt futó bloggal nyerhetsz. Mivel az üzleti blog a céges weboldal keresőoptimalizálásában fontos szerepet játszik, ezért NE egy külső ingyenes szolgáltatást, hanem a céges domain alatt futót használj, pl. blog.cegweboldala.hu vagy cegweboldala.hu/blog.

2. Definiáld a célközönséged!

Tudj meg minél több információt a potenciális vásárlóidról! Mennyi idősek, milyen nyelvet beszélnek, mi iránt érdeklődnek, mikor neteznek, ... stb. Az ügyfél demográfiai adatok birtokában pontosabban meg tudod határozni milyen témákat érintsél a blog bejegyzések alkalmával.

3. Végezz kulcsszó kutatást!

A tartalommarketingben a megfelelő kulcsszavak megtalálása nem egyszerű feladat, de jó néhány webes eszköz segítségünkre lehet ebben, például a Google Ads kulcsszó tervezője. Első körben célszerű kevesebb számú legalább 2-3 szót tartalmazó népszerűbb kifejezésre koncentrálni. Ha ezekre a kifejezésekre megfelelő helyezéseket értél el, akkor bővítheted a listát további keresőszavakkal.

4. Tervezd meg mikor fogsz publikálni!

Hozz létre egy ötlettárat, amely lehet egy egyszerű Word dokumentum vagy akár egy jegyzet a mobilodban. Ebbe az ötlettárba érdemes legalább 1 hónapra előre feljegyezni a cikk ötleteket, mert általában mikor eljön a cikk írás ideje, rendszerint nem szokott egy jó téma sem eszünkbe jutni.

Ez a cikk ötlettár például a saját Usernet blogunk esetében nagyon bevált.

5. Ne felejtsd el a közösségi megosztási lehetőségeket!

Ha sikerült egy érdekes cikket írni, add meg a lehetőséget arra, hogy a látogatók minél több platformon továbbítani tudják ismerőseiknek. A közösségi megosztási lehetőségek egyszerűen beágyazhatók a blogba, és lehetővé teszik, hogy néhány kattintással vírusszerűen terjedni tudjon a cikk.

6. Feliratkozási lehetőség beágyazása

A hírlevél küldés még mindig az egyik legolcsóbb és leghatékonyabb online marketing eszköz. Éppen ezért fontos, hogy már a blog indulásától gyűjteni lehessen a feliratkozókat, akiket utána rendszeresen értesíteni lehet a hírekről, újdonságokról. A feliratkozói bázis értesítésével az oldal látogatottságát folyamatosan magas szinten tudod tartani.

7. Tanulj a legjobbaktól!

A versenytársaid blogolnak? Kik a legjobbak az iparágban? Készíts egy listát a legjobb szakmai blogokból és elemezd ki őket alaposan, mielőtt írni kezdesz! A konkurencia folyamatos nyomonkövetésével látni fogod melyek a felkapott témák, mik mozgatják meg a látogatókat, milyen gyakran érdemes posztolni, hogyan csinálják azok, akiknek már komolyabb tapasztalatuk van benne.

Ha a legjobbak közé kerülsz, akkor látni fogod, hogy ott már mindenki figyeli a másikat és folyamatosan "lopják" azokat a téma ötleteket, amelyek a többieknek beváltak.

8. Közösségi oldalakon való megjelenés

Használd ki a közösségi oldalak erejét! Regisztrálj a legnépszerűbb felületeken és amint új bejegyzés van a blogban, töltsd fel a közösségi oldalakra is. Találd meg a megfelelő közösségi oldalt! Nem kell mindegyikre regisztrálni, csak azokra, amelyeket a célközönséged leggyakrabban használ.

Hívjd meg közösségi oldaladra ismerőseidet, ezzel az indulás után nem sokkal masszív rajongói tábort tudsz kiépíteni.

9. Készíts publikációs stratégiát!

Mielőtt elindítod a blogodat, meg kell tervezned, hogyan fogod a látogatottságot kiépíteni. A közösségi oldalakon történő népszerűsítés remek lehetőség arra, hogy folyamatosan nagyszámú látogatót irányíts az oldaladra. Ahhoz, hogy a népszerűsítés sikeres legyen, érdemes néhány kérdést megválaszolni:

  • Hova fogsz posztolni?
  • Milyen média csatornákat használsz majd a népszerűsítésre?
  • Melyek azok a felületek / oldalak, amelyeken potenciális látogatók a legaktívabbak?

10. Állíts össze listát a leggyakoribb ügyfél kérdésekből!

Egy átfogó dokumentum elkészítése az ügyfelek által leggyakrabban feltett kérdésekből jó alkalom arra, hogy egy céges blogot indítsál. A kérdésként felmerülő témák felvezetése és megválaszolása folyamatos témát biztosít a blogon és még az ügyfelek is hálásak lesznek az így kapott információkért. Arról nem beszélve, hogy az ügyfélszolgálatot nagymértékben tehermentesíteni tudja egy olyan oldal, ahova a leggyakoribb kérdések esetén az ügyfelet irányítani tudják.

11. Tarts folyamatos kapcsolatot a sales csapattal!

A vállalat értékesítői a legjobb forrás abban, hogy információt gyűjts ügyfeleidről. Ha elég ügyes vagy, az értékesítők visszajelzései alapján remek témákat kapsz a blog folyamatos frissítéséhez.

12. Ismerd meg a legfontosabb SEO alapelveket!

A keresőoptimalizálás nem a kulcsszavak indokolatlanul gyakori használatáról vagy a keresőmotorok átveréséről szól. Sokkal inkább arról, hogy olyan tartalommarketing stratégiát alakíts ki, úgy alakítsd blog bejegyzéseid tartalmát, hogy a Google és a többi keresőmotor is felfigyeljen rá.

Az alábbi eszközök kulcsfontosságúak lehetnek az optimalizálás során:

  • A Google minőségi irányelveinek elolvasása. Olvasd el a keresőrendszer azon ajánlásait, amellyel elkerülhető a blog visszasorolása, büntetése.
  • Kerüld az illegális keresőoptimalizálási módszereket. Az illegális módszerekkel rövidtávon látványos eredményeket érhetsz el, de előbb-utóbb a Google észreveszi és büntetéssel sújtja oldaladat.

13. Használd a vitaindító posztok erejét!

Sok cég blogja látványos népszerűséget ért el azzal, hogy hatásosan használta a vitaindító posztok erejét. A vitaindító posztok gyorsan reagálnak a látogatókat érdeklő legfrissebb témákra, ezáltal nagy figyelmet tudnak generálni. A hatásos megfogalmazás, témafelvetés pedig nagyszámú hozzászólást generál, ami tovább gerjeszti a bejegyzés népszerűségét. A vitaindító posztok esetén fontos a higgadt hangnem és a folyamatos moderáció annak érdekében, hogy senkit ne bánts meg, ne riassz el az oldaladtól. Minden esetben próbálj meg nyugodt maradni, készülj fel az esetleges támadásokra és azok leszerelésére. Kerüld a  személyeskedést és védd meg gondolataidat észérvekkel.

14. Próbálkozz különböző bejegyzés típusokkal!

Mikor hozzákezdesz a blog írásnak, a legtöbbször már pontosan tudni fogod milyen célból teszed, milyen témákat fogsz választani. A statisztikák azt mutatják, hogy a leggyakoribb ügyfél kérdések megválaszolására fókuszáló blogok nagy mértékben javítják a cég pozitív  megítélését. De akármilyen jól is csinálod, látogatóid előbb-utóbb beleunnak a monoton, minden változatosságot nélkülöző tartalomba. Éppen ezért azt javaslom, bejegyzéseid típusa változatos legyen, felrázva ezzel a látogatókat a monotóniából.

A következő poszt típusokkal tudod változatossá és érdekessé tenni oldaladat:

  • Egyszerű cikkek
  • Kérdések és válaszok
  • Szakértői interjúk
  • Bemutató videók
  • Esettanulmányok
  • Oktató tréningek
  • Statisztikák
  • Képgalériák

15. Használj vendég posztokat!

Új látogatók szerzésére jó ötlet, ha kapcsolatba lépsz olyan bloggerekkel, akik hajlandóak vendég bejegyzések megjelenítésére. Cserébe általában neked is publikálnod kell a befogadó valamelyik cikkét. Vannak olyan fórumok, amelyek kifejezetten a vendég posztok szervezésére hoztak létre, én mégis azt ajánlom, hogy ne innen szervezd blog kapcsolataidat.

A vendég posztok feltöltése előtt győződj meg arról, hogy a cikk nem plágium, csak nálad jelenik meg, valamint minősége és témaválasztása illeszkedik a te profilodba. Ha a cikk egyszerű másolat, akkor semmiképpen se vedd át, mert a keresőrendszerek a plágiumot szigorúan büntetik, és ezzel inkább ártasz a blogodnak semmint használnál neki. Ne fogadj el vendég posztokat olyan oldalakról, amelyeknek kétes a hírneve, gyenge a minősége, illetve amelyekben nem bízol meg 100%-osan.

17. Végezz közvélemény kutatást!

Az egyik legjobb eszköz az olvasói igények kielégítésére, ha folyamat közvélemény kutatásokat végzel. Megkérdezheted feliratkozóidat, látogatóidat, követőidet miről szeretnének olvasni, mi érdekli őket. Az így összegyűjtött információk segítségével javíthatsz a blog színvonalán és ezzel növelni tudod a visszatérő látogatók arányát. A weben számos olyan szolgáltatást találni, amelyekkel pillanatok alatt összeállíthatsz egy kérdőívet, így a közvélemény kutatás egyszerűvé és hatékonnyá válik.

18. Válaszolj a hozzászólásokra!

A látogatói hozzászólások azt jelzik, hogy olvasóidat érdekli amit írtál, párbeszédet kezdeményeznek a szerzővel. Becsüld meg ezeket a hozzászólásokat, válaszolj gyorsan és pontosan. Hozzászólásod ne csak egy "Köszönöm!" legyen, hanem valóban konstruktív válasz. A folyamatos válaszokkal egyre több és több látogatót vonhatsz be a párbeszédbe, amelynek eredménye a blog népszerűségének látványos növekedése lesz. A legjobb módszer az olvasói hozzászólások elősegítésére ha blog bejegyzésedet egy kérdéssel vagy vitaindító felvetéssel zárod.

19. Válassz személyes, társalgó stílust!

Egyetlen olvasó sem szeretné úgy érezni, hogy a blogod egy egyszemélyes előadás. Ahhoz hogy blog bejegyzéseid nagyszámú látogatót vonzanak, próbálj meg közvetlen, társalgó stílusban írni. A kimutatások szerint az olvasók nagy része szereti, ha úgy érzik, részévé válnak a beszélgetésnek és nem pedig passzív információ befogadók.

A következő praktikákkal bizonyítottan növelheted blogod látogatottságát:

  • Írj egyes szám első személyben. Használd a „te/Ön” vagy „én’’ szavakat gyakran.
  • Használj rövid bekezdéseket, amelyeket könnyebb elolvasni és befogadni.
  • Használj kiemeléseket, címsorokat a szövegben, amelyekkel a lényeges részekre hívod fel a figyelmet.

20. Helyezz el vizuális elemeket a szövegben!

Képeket választani egy blog cikkhez nem kellemes elfoglaltság, különösen ha olyan témáról  írsz, amihez nehéz megfelelő képet találni. Ennek ellenére a képeknek, videóknak, infografikáknak fontos szerepük van a blogban. Tördelik a szöveget, emészthetőbbé, szórakoztatóbbá, fogyaszthatóbbá teszik az információt, ugyanakkor figyelemfelkeltő szerepük is jelentős. Éppen ezért fontos, hogy minden blog bejegyzésedhez használj vizuális elemeket.