Mi a marketing automatizálás?

A marketing automatizálást nem lehet egy néhány szóval leírni. Megértésének talán a legjobb módja, ha több a témával foglalkozó definíciót is megismerünk.

A marketing automatizálás egy olyan szoftver kategória, amely rugalmasabbá teszi, automatizálja és egyben méri is a marketing tevékenységeket és munkafolyamatokat. Ezáltal a vállalkozások növelni tudják a működési hatékonyságukat és bevételeik is gyorsuló ütemben gyarapodnak.” – Marketo

A marketing automatizálás olyan szoftverek használatát jelenti, melyek önműködővé teszik az olyan marketing folyamatokat mint az ügyfelek szegmentálása, ügyféladatok integrációja és kampánykezelés. A marketing automatizálás az ügyfélkapcsolat-kezelés (Customer Relationship Management – CRM) szerves része” – SearchCRM

A marketing automatizálás szoftverek és webalapú szolgáltatások használata a marketing folyamatok és feladatok végrehajtásához, kezeléséhez és automatizálásához. Kiváltja az eddig manuálisan elvégzett ismétlődő marketing folyamatokat, a kizárólag az adott feladatra létrehozott programok segítségével” – Techopedia

Gyakori félreértés

Sokszor a marketingesek is összemossák a marketing automatizálást az email marketinggel. Valóban a marketing automatizálás egyik elem az email marketing, de egyáltalán nem azonosak. A legegyszerűbben talán a következőképpen lehetne szemléltetni: minden email marketing egyben marketing automatizálás is, de nem minden marketing automatizálás email marketing!

Hogyan használjuk?

A legtöbb marketingszakember használja az email marketinget, hogy kampányaik eredményesek legyenek. Sokan még mindig oly módon teszik mindezt, hogy küldenek egy üzenetet aktuális promóciójukkal a teljes ügyféladatbázisukra és várják, hogy minél több konverziót érjenek el.

Ez a megoldás néha működhet, de általában a következők fognak történni:

  1. Értékes idő és pénz ment kárba, különösebb eredmény nélkül

  2. Az adatbázis értéke is csökkent. Sokan leiratkoztak, mert számukra teljesen érdektelen üzenetet kaptak

Az előbbi forgatókönyv senkinek sem kedvező. Ilyen esetben mindenképpen érdemes marketing automatizálási rendszert alkalmazni, mivel lehetőséget nyújt arra, hogy személyre szabott, pontosan célzott üzeneteket küldjünk a felhasználóinknak.

Egy példán keresztül szemléltetve egy automatizált marketing folyamat:

  1. Válogatott adatbázisra küldünk egy emailt a legutóbbi cikkünk pdf-ben történő letöltési lehetőségével

  2. Köszönőüzenetet küldünk az összes embernek, aki letöltötte az cikket

  3. Néhány nappal később akik letöltötték a cikket, kapnak egy újabb emailt amiben további cikkek letöltési lehetősége szerepel, a témához kapcsolódóan

  4. Azokkal akik a második letöltési lehetőséget is kihasználták, felvesszük a kapcsolatot, mivel kellőképpen érdeklődnek a termékeink, vagy szolgáltatásaink iránt. Ezért sokkal nagyobb valószínűséggel válnak ügyfeleinkké.

Fontos, hogy a fenti példában említett üzenetek, mind személyre szabottak. Sokkal hatékonyabb névre szóló emaileket küldeni a potenciális ügyfeleknek, hiszen ezáltal a vállalkozásunkat már közelebb érzik magukhoz, nem vagyunk számukra idegenek.

Természetesen a marketing automatizálás ennél sokkal több és bonyolultabb tud lenni. A fenti, egyszerű példa remélhetőleg segít mindenkivel megértetni, hogy már a nagyon egyszerű folyamatokat is lehet automatizálni, és ezáltal sokkal hatékonyabbá tenni!

Érvek és ellenérvek

Miután megértettük a marketing automatizálásban rejlő potenciált, de még mielőtt bevezetnénk vállalkozásunk marketing folyamataiba, nem árt megállni egy pillanatra és átgondolni, hogy tényleg hasznos lesz a vállalkozásomnak?

Ne csak a már meglévő folyamataidat automatizáld

A marketing automatizálás megkönnyítheti a vállalkozások életét, azonban bevezetése előtt érdemes átgondolni milyen feladatok megoldásában tud nekünk segíteni. A legtöbben azt az utat választják, hogy automatizálnak minden lehetséges eddigi folyamatot.

Érdemes átgondolni a bevezetése előtt, hogy az eddig folyamatok egyáltalán hasznosak voltak-e, illetve milyen új perspektívákat nyithat meg a marketing folyamatok automatizálása a cégünk életében.

A bevezetésekor el kell felejteni az általános tartalmú marketing üzeneteket! Ki kell használni az automatizálásban rejlő potenciált, és személyre szabott tartalmakat kell küldeni ügyfeleinknek, hogy megelőzzük a listánkról való leiratkozásukat. Használatával pontosan célzott üzeneteket küldhetünk, szűkített célcsoportoknak.

Nem szabad elhanyagolni a már meglévő ügyfeleinket

Sok vállalkozás elsősorban az új ügyfelek megszerzésére koncentrál, és elhanyagolják a már meglévő vásárlókat. A marketing automatizálás segítségével könnyebbé válik a velük való kommunikáció, ráadásul a meglévő ügyfelek nagyobb valószínűséggel költik el pénzüket nálunk, amennyiben kellő körültekintéssel és célozottan kommunikálunk velük.

Használatának előnyei

Időt takarít meg. Párhuzamosan több, személyre szabott kampány futtatására nyújt lehetőséget, ezáltal értékes munkaidőt takaríthatunk meg, ezért nő a produktivitásunk.

Hatékony. Kiválthat rengeteg olyan folyamatot, amit eddig manuálisan végeztünk el, ezáltal a ráfordított munkaidő (és munkaérő) lecsökken. Magyarán csökkennek a költségek is.

Ügyfélkapcsolat-kezelés (Customer Relationship Management – CRM) integráció. Kiválóan integrálható egy vállalkozás CRM rendszerébe, ezáltal kevesebb ügyfelet veszíthetünk, és nő a minősített ügyfelek száma.

Adatokat gyűjt. Nem csak az értékesítést támogatja, mivel segítségével egyre több adattal fogunk rendelkezni ügyfeleink érdeklődési köreiről és preferenciáiról, ezért javulni fog a kommunikáció ügyfeleinkkel és hatékonyabb marketingkampányokat tudunk tervezni.

Személyre szabás. Mivel egyre több információval rendelkezünk ügyfeleinkről, a velük való kommunikáció napról-napra személyesebbé válik.

Hogyan segítheti vállalkozásodat a marketing automatizálás?

  1. Felgyorsítja a folyamatokat. Az emailek automatizálásában rejlő lehetőségekről már sokat írtunk cikkünkben. Azonban a marketing automatizálás segítségével például hetekkel előre beállíthatjuk a közösségi média posztjainkat, minden lehetséges platformon

  2. Mindig időben elérjük ügyfeleinket. Amint kapcsolatba kerülünk egy felhasználóval, biztos nem fogjunk elfelejteni neki értékes üzeneteket küldeni. Előre meghatározhatjuk, hogy a kapcsolatfelvételtől kezdve milyen személyre szabott üzenetfolyamot küldünk a részére.

  3. Időmenedzsment. Minden vállalkozás életében elengedhetetlen, hogy előre dolgozzon. A marketing automatizálás segítségével marketing folyamatainkat nem csak önműködővé, hanem akár hónapokkal előre megtervezetté is tehetjük!

  4. Régi ügyfelek aktiválása. A régi vásárlóinkat könnyen megszólíthatjuk azáltal, hogy például automatikusan üzenet kap az olyan felhasználó, aki fél éve nem vásárolt nálunk. Személyre szabottan küldhetünk nekik üzenet azzal: „Hiányoltunk”. Ezáltal akár újbóli vásárlónkká is tehetjük.

5 kiváló marketing automatizálási eszköz, melyekre megéri egy kis figyelmet fordítani

1. Marketo

Talán a Marketo a legismertebb név a marketing automatizálás világában. Teljes körű szolgáltatás nyújt, és nagyon sok egyéb szolgáltatással összekapcsolható.

2. Eloqua

Az Eloqua – t a marketing automatizálás Ferrarija. Teljes körű szolgáltatásokat nyújt, egy kicsit borsos árán. A legnagyobb előnye, hogy a magasabb árért, egy nagyon magas szintű oktatási csomagot is kapunk a cégtől.

3. Customer.io

A Customer.io legfőbb előnye a rugalmassága. Talán ezt a rendszert a legegyszerűbb személyre szabni, szinte bármi kihozható belőle.

4. Constant Contact

Az eddigiekhez képest kevesebb funkcióval rendelkezik, elsősorban emailek automatizálására alkalmas, viszont az árcédulája is ehhez van igazítva!

5. HubSpot

A Hubspot előnye és hátránya ugyanaz. Mindenhez ért, de alapból mindenhez csak egy kicsit. Könnyen fejleszthető egyéb szolgáltatások integrálásával. Egy igazi minden az egyben eszköz.

Összefoglalás

Az automatizálás egy kiváló eszköz szinte minden vállalkozás online marketing folyamatainak egyszerűsítésére, felgyorsítására és ezáltal bevételeinek növelésére. Fontos azonban megjegyezni, hogy ez sem egy csodafegyver, nem lehet és nem is kell minden folyamatot automatikussá tenni egy vállalkozás életében.

A felsorolt eszközök nem működhetnek az emberi kreatívitás és komplex összefüggések átlátása nélkül. Ezek csak hasznos eszközök, melyek megkönnyítik és segítik munkánkat.