Az A/B tesztelés vagy vizsgálat során egy weboldal vagy alkalmazás két verzióját hasonlítjuk össze, annak érdekében, hogy kiderüljön melyik változat használatával érünk el jobb eredményt. A két változatot véletlenszerűen mutatjuk meg a felhasználóknak: egy részük az első (A) verzióval találkozik, a többiek pedig a második (B) verzióval. A vizsgálat során kapott eredmények pedig megmutatják, hogy melyik változat teljesítménye jobb, melyik használatával érhetünk el például több konverziót.
Magyarán az A/B teszteléssel ellenőrizhetjük, hogy a weboldalunk melyik verziója teljesít jobban, az előre meghatározott céljaink elérése érdekében. Ez a cél lehet akár kattintás, az oldalon eltöltött idő vagy egy webáruház esetében maga a vásárlás. A tesztelés során kapott eredmények továbbá segítséget nyújthatnak a számunkra legoptimálisabb felhasználói élmény kialakításában is.
Tartalomjegyzék
Milyen típusú weboldalak esetében hatékony az A/B tesztelés
Minden weboldal esetén hasznos az A/B tesztelés elvégzése, hiszen minden weboldal tulajdonosnak vannak számszerűsíthető céljai. Szinte lényegtelen, hogy egy webshopot, hírportált vagy blogot üzemeltetünk. Célunk, hogy javítsuk a konverziós arányunkat, függetlenül attól mit is tekintünk konverziónak. Ahogy az előbbiekben említettem ez szinte bármi lehet, a weboldalon eltöltött időtől a vásárlásig.
Lead generálás
A lead alatt egy értékesítési célt vagy egy potenciális ügyfelet értünk. Manapság ennek a legelterjedtebb módja, egy meghatározott email címlistára kiküldött levél, mellyel általában az eladásokat szeretnénk növelni. Ebben az esetben fontos, hogy megtaláljuk melyik a leghatékonyabb kreatív levelünknek, mellyel érjük el a legjobb eredményeket.
Híroldal
Egy híroldal esetében elengedhetetlen, hogy tisztában legyünk azzal, hogy a weboldalunkon megjelenő tartalmak összhangban vannak-e az olvasóink igényeivel. Híroldalak esetében az A/B tesztelésnek nem értékesítést támogató, hanem magát a szerkesztést támogató funkciója van.
E-kereskedelem
Az A/B tesztelés használata segít felmérni, hogy egy adott weboldal vagy a weboldal egy aloldala milyen hatékonysággal értékesít. Ebben az esetben a megvalósult vásárlások számát használjuk annak meghatározásához, hogy a weboldalunk melyik verziója a leghatékonyabb.
Miért használjuk az A/B tesztelést?
A tesztelés lehetővé teszi a weboldal tulajdonosok számára, hogy folyamatosan javítsák a felhasználó élményt (UX) weboldalukon, miközben adatokat is gyűjtenek az eredményekről. Ez lehetővé teszi számukra hipotézisek kialakítását és jobban megismerjék, hogy bizonyos elemek miként befolyásolják a felhasználók viselkedését a honlapon belül. Ez természetesen azt is jelenti, hogy kiderülhet, hogy egy adott feltevésünk téves volt és változtatnunk kell rajta, hogy a weboldalunk minél hatékonyabban működjön.
Amikor egy változtatást tesztelünk, az A/B vizsgálat segít annak kiderítésében, hogy mely változtatások befolyásolják a felhasználói viselkedést a weboldalunkon, és melyek azok amik nincsenek semmi befolyással a felhasználóinkra.
Az A/B tesztelés azonban nem kizárólag a felhasználói élmény (UX) javításában nyújt segítő kezet, hanem a marketing döntések meghozatalában is, mivel megismerjük, hogyan tudnánk kampányaink hatékonyságát is javítani! A különböző hirdetési kreatívok tesztelésével megtudhatjuk, hogy melyik hoz több kattintást. Ezután a landing page, vagyis az érkeztető oldal különböző elrendezéseinek tesztelése által kiderül, melyik hoz több konverziót a számunkra. Az A/B tesztelés segítségével a marketing önköltsége csökkenthető, mialatt a kampányunk különböző elemeinek hatékonysága nő!
Ráadásul az A/B tesztelés a termékfejlesztés vagy akár a design területén is segítő kezet nyújthat. Használatával kiderül, hogy egy új elem, vagy funkció hogyan hat a felhasználók viselkedésére. Költséghatékonyan és gyorsan megtudhatjuk, hogy egy-egy változtatást érdemes-e bevezetni, avagy sem.
Az A/B tesztelés folyamata
1. Adatgyűjtés
Napjainkban az analitikai eszközök kiváló kiindulópontot jelentenek arra vonatkozóan, hogy hol érdemes elkezdeni a tesztelést. A legjobb kiindulópont a weboldalunkon található egyik magas forgalmú aloldalán végezni az A/B tesztelést. A nagy látogatottság lehetővé teszi az adatok gyors összegyűjtését.
2. Célok meghatározása
A konverziós célok azok a mutatók, amelyeket annak megállapítására használunk, hogy az új változat (B) sikeresebb vagy az eredeti verzió (A). A cél bármi lehet, például ha a felhasználó rákattint egy gombra, terméket vásárolnak vagy regisztrálnak. A legfontosabb, hogy a cél előre meghatározott és mérhető legyen!
3. Hipotézisek felállítása
Miután a vizsgálat célját meghatároztuk, fel kell hogy állítsuk a hipotéziseinket. Magyarán a következőkre keressük a választ:
-
Min szeretnénk változtatni?
-
Miért gondoljuk, hogy jobb lesz az új verzió az eddig használtnál?
-
Milyen nehéz a változtatás megvalósítása?
4. A változtatások létrehozás, végrehajtása
Hozzuk létre az aloldalunk módosított változatát. Erre használhatunk saját rendszert (amennyiben alkalmas a vizsgálat futtatására), vagy külső szolgáltatót is, mint például az Optimizely.
5. A vizsgálat futtatása
Indítsuk el a kísérletet. Fontos, hogy az időtartamát előre határozzuk meg és tartsuk is magunkat hozzá! Ezen a ponton a webhely vagy alkalmazás látogatói számára véletlenszerűen kerülnek megjelenítésre a különböző változatok.
6. Kapott eredmények elemzése
Miután véget ért, a kapott eredményeket ki kell elemeznünk. Az eredményekből kiderül, hogy a különböző változatokra hogyan reagáltak a felhasználók és hogy a különböző változatok hatékonyságában van-e egyáltalán szignifikáns különbség.
Nincs arra vonatkozó garancia, hogy az előre meghatározott hipotézisünk bizonyul a hatékonyabbnak. Soha ne felejtsük el, hogy amikor a felhasználók viselkedését akarjuk előre „kitalálni”, magunk is csak egyek vagyunk a felhasználók közül! Azonban bármi is legyen a kísérlet eredménye, használjuk fel a megszerzett tapasztalatot a jövőbeli tesztek alatt.
Milyen elemeket érdemes A/B tesztelni a weboldalon?
Címek és fejlécek
Változtassuk meg a bejegyzések címét és fejlécét. Vagy akár a színét és a betűtípusát, hogy kiderüljön melyik változatra, hogyan reagálnak a felhasználók.
Cselekvésre ösztönző elemek (CTA)
A cselekvésre ösztönző elemek a weboldal talán legfontosabb részei. A szín, a méret és a használt szavak (például ’vásárlás’ vagy ’megrendelés’) tesztelése is döntő fontossággal bír annak kiderítésére, hogy melyik változattal érhetünk el több konverziót.
Érkeztető oldalak (Landing page)
Az érkeztető oldalak segítenek a felhasználóknak az általunk előre eltervezett konkrét lépések (például a vásárlás) megtételében. Az A/B teszteléssel kiderül melyik elrendezés illetve formatervezés használata a legcélravezetőbb.
Képek
A képek használata legalább olyan fontos, mint a honlapon található szövegek. A legcélravezetőbb, ha különböző méretű képeket tesztelünk. Számtalan tesztelési lehetőség áll rendelkezése, mint például a színárnyalat, telítettség, fényerő vagy az, hogy milyen szögből vannak a különböző változatok fényképezve.
Navigáció
Különböző oldalösszeköttetési variációt tesztelhetük. Például egy webáruház esetében felvehetjük a fizetési módot és a szállítással kapcsolatos információkat egyetlen oldalon, vagy két külön oldalra tehetjük őket. A tesztelés során kiderül, melyikkel érünk el több konverziót, ilyen esetben eladást.
Az A/B tesztelés értékelése
Az eredményekből a végső következtetés megállapításához a tesztelt verzióink eredményeinek jelentős eltérést kell mutatniuk. Magyarán a kapott eredmények közt nem a véletlenszerűség alkot eltérést, hanem matematikailag számottevő különbség van.
Amennyiben az eredmények között jelentős különbség mutatkozik, egyértelműen kiderül, hogy melyik verzió használata a hatékonyabb. A nyertes verzió beállításait alkalmazzuk. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a munkánk véget ért volna. Következhet a következő A/B teszt futtatása.
Összefoglalás
Ahhoz, hogy weboldalunk hatékony és sikeres legyen a felhasználói élménynek (UX) összhangban kell lennie látogatóink igényeivel. Sok esetben ez apróságokon múlik, melyek meghatározásában nyújt segítő kezet az A/B tesztelés. Az online világban az A/B vizsgálat már könnyen, gyorsan és költséghatékonyan megvalósítható.
Az A/B tesztelés nem egy egyszeri dolog, hanem munkánk során folyamatosan jelen kell hogy legyen, hiszen az élet minden területe felgyorsult és ami ma működik, jövő hónapban már nem biztos, hogy ugyanolyan hatékonysággal műkodni fog.