Az UX audit egy diagnosztikai eljárás, amely a webshopok, webáruházak megjelenésének és működésének hibáit segít felderíteni ezzel biztosítva a magasabb konverzió elérését.

Ha egy olyan webshopod van, amelynek kifejlesztésébe és népszerűsítésébe sok pénzt öltél, akkor nagy valószínűséggel naponta sok látogatód is van. De ha azt érzed, hogy ezekből a látogatókból nagyon kevesen lesznek vásárlók, akkor elképzelhető, hogy a webshop megjelenésében és működésében olyan kisebb-nagyobb hibák vannak, amelyek lerontják a konverziót. Általában ez az a pont, ahol egy webshop ux auditra van szükséged.

Mi az a webshop UX audit?

Az UX audit egy olyan diagnosztikai eljárás, amely rámutat a webshopok olyan problémás részeire, amelyek lerontják a felhasználói élményt. A rossz felhasználói élmény csalódott, bosszús látogatókat eredményez, akik elhagyják az oldalt és pénzüket valahol máshol költik el.

A UX audit során olyan eljárásokat alkalmazunk, amelyek segítenek feltárni a problémákat. Az audit végén egy akciótervet kapsz, amely megmondja, hogy hol, milyen jellegű módosításokra van szükség az oldalon ahhoz, hogy jobban teljesítsen.

Tartalomjegyzék

Az UX audit előnyei

A UX audit a felhasználó szemszögéből vizsgálja meg a webshopot és feltárja azokat a rizikó faktorokat, amelyek a látogatóknak problémát, kényelmetlenséget okozhat.

Azok a cégek, akik a UX-be fektetnek, alacsonyabb konverziós költségeket érnek el, hiszen ugyanannyi látogatóból több vásárlójuk lesz és magasabb ügyfél elégedettséget érnek el. A Forrester Research tanulmánya szerint minden UX-be fektetett 1.000 Ft, 100.000 Ft bevételt termel.

Ha a webshopok helyett kimondottan a weboldalak, céges weboldalak UX auditja érdekel, erre van egy külön cikkünk.

Webshop UX auditra van szükségem

Webshopom nem úgy teljesít ahogy szeretném,
kevés látogatóm van és kevés megrendelésem.

Webshop UX audit árajánlatot kérek!

Milyen területeket vizsgálunk az UX audit során?

  • Betöltődési sebesség: milyen gyorsan, hány másodperc alatt töltődik be az oldal.
  • Navigáció: a nyitólap, a főmenü, a lenyíló menük, termék kategória oldalak, mobil menü navigációjának vizsgálata. A termék kategorizálás logikája. A fejléc és a lábléc megjelenése.
  • Design: logó, színhasználat és konzekvens webes arculat.
  • Képek és szövegezés: a webshop képi elemeinek és szövegeinek minősége, egyedisége
  • Hitelesség és bizalomépítő elemek: a hitelesség és bizalom kiépítésére, valamint az elköteleződés növelésére szolgáló elemek megléte és design-ja.
  • Olvashatóság: a webshopon található szövegek tagolása, formázása, olvashatósága. Tipográfia
  • Reszponzívitás: az oldal design-ja és felhasználói élménye asztali gépen, tableten és mobilon. A mobil menü. A navigáció, a termék listázás, egy termék oldal, a kereső, a kosár és vásárlás folyamatának működése asztali gépen, tableten és mobilon.
  • Cselekvésre ösztönzés: cselekvésre ösztönző elemek használata a webshopban. A CTA-k megjelenése, szövegezése és működése.
  • Termék kategória oldalak: a termék listázás design-ja, logikája, a különböző layout-ok minősége, a szűrési és sorbarendezési lehetőségek valamint a lapozás működése, a thumbnail képek megjelenítése, a termék összehasonlítás funkció működése.
  • Termék oldalak: az egy terméket megjelenítő oldalak design-ja és felhasználói élménye. A képek és termék információk megjelenítése, termék variánsok kezelése, a kosárba dobás lehetősége, a kapcsolódó termékek megjelenítése. Felhasználói értékelések megjelenítése.
  • Kosár: a webshop kosár megjelenése és működése. Termék törlés, mennyiség módosítás.
  • Regisztráció és bejelentkezés: a regisztrációs és bejelentkezési folyamat lépései, működése, a hibaüzenetek, az űrlapok megjelenése.
  • Megrendelési folyamat: hogyan működik, milyen lépésekből áll a fizetési folyamat. Adatok megadása, javítása, törlése, hibaüzenetek, űrlap mezők megjelenése és működése. A szállítási és fizetési lehetőségek kezelése.
  • Kereső működése: az oldalon található kereső működésének tesztelése. Milyen jellegű információkra lehet keresni, hogyan működik a kereső, milyen automatikus kiegészítéssel rendelkezik, hogyan néz ki a találati lista.

Webshop UX auditálást végzünk

Kinek van szüksége webshop UX auditra és mikor?

Ideális esetben egy UX designer (csapat) végigkíséri a webshop tervezésének folyamatát, amely garancia arra, hogy a piacra lépő site ne tartalmazzon felhasználói élmény szempontjából kritikus részeket.

Tapasztalataink alapján azonban még nem jellemző, hogy UX szakemberek lennének ott a webshopok fejlesztésénél, ezért az UX auditra általában akkor van szükség, mikor már üzemel egy ideje a site, a vezetés érzi, hogy problémák vannak vele, nem úgy teljesít, ahogy elvárnák, de pontosan nem tudni mi okozza a gondokat. Ilyenkor jól jön egy külsős auditor, aki független szemmel képes felmérni a helyzetet, felderíteni a hiányosságokat és javaslatokat adni a kijavításukra.

UX auditra ezen felül még az alábbi esetekben van szükség:

  • webshop tulajdonosoknak és üzemeltetőknek, akik UX szempontból szeretnék felmérni és a konkurensekkel összehasonlítani oldaluk teljesítményét
  • azoknak, akik egy webshop redesign során UX szempontból ellenőrizni szeretnék a grafikai terveket, még mielőtt a programozásra kerül sor, így idő- és költség-takarékosan lehet az esetlegesen felmerülő problémákat javítani
  • olyan webshopoknak, akik független szemmel szeretnék oldaluk UX teljesítményét auditálni annak érdekében, hogy biztosak legyenek benne, hogy a fejlesztések jó irányba haladnak

Fontos kérdések, amelyeket fel kell tenni a webshop UX audit során

  1. Vannak cél nélküli design elemek a webshopban?
  2. A legfontosabb tartalmak az oldal tetején vagy ahhoz közel vannak?
  3. A cselekvésre történő felhívások (Call To Action-ök) kiemelkednek a környezetükből és jól érhetőek? Megfelelő a konverzió növelő eszközök kialakítása.
  4. A kategória- és termék képek jó minőségűek, egységesek?
  5. Egyedi termék és kategória leírással rendelkezik a webshop vagy csak átmásolták a gyártó oldaláról?
  6. A fizetési és szállítási információk valamint a garancia jól látható helyen van feltüntetve?
  7. A kereső jól látható helyen van és jól működik?
  8. Elegendő mennyiségű és minőségű bizalomépítő elem van elhelyezve a webshopban,
  9. A checkout folyamat jól áttekinthető, a lépések meg vannak jelölve?
  10. Az oldal gyorsan töltődik be? Nincsenek betöltődést gátló elemek?
  11. A weboldal szöveges tartalmai jól struktúráltak, könnyen olvashatók?

Webshop UX auditálást végzünk

Mire van szükség a webshop UX audit elvégzéséhez?

A legegyszerűbb esetben a webshop elérhetőségére vagyis domain nevére van szükségünk, hogy meg tudjuk nézni egy böngészőben. Komplexebb átvilágítás során ezen felül szükségünk van …

Ha nincsenek még telepítve ezek az eszközök, akkor nem gond, tudunk benne segíteni.

Mi az UX audit végeredménye?

A webshop UX audit végeredménye egy legalább 15 oldalból álló PDF riport, amely egyesével leírja az összes talált problémát, hiányosságot, képernyőképpel jelöli a helyét a webshopban, majd pedig javaslatokat tesz azok javítására és bemutat 1-2 esettanulmányt is, ami rávilágít arra, hogy a konkurensek hogyan oldották meg az adott helyzetet.

Mennyi idő alatt készül el az UX audit és mennyibe kerül?

Két webshop UX audit csomagunk van:

  • Gyors audit: végigmegy a cikkben felsorolt 7 területen és feltárja az ott tapasztalt problémákat egy részletes riportban. Az elkészítés határideje 3-5 nap.
  • Kiterjesztett audit: a gyors auditon felül Google Analytics és Google Search Console és hőtérképes elemzést is tartalmaz. Az elkészítés határideje 2-3 hét.

Webshop UX auditra van szükségem

Webshopom nem úgy teljesít ahogy szeretném,
kevés látogatóm van és kevés megrendelésem.

Webshop UX audit árajánlatot kérek!